Pracownicy
Dorobek i osiągnięcia pracowników badawczo-dydaktycznych oraz dydaktycznych .
dr hab. Izabela Krasiejko – kierownik Katedry Badań Społecznych, pedagog, profesor Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Jest autorką 10 książek i ponad stu artykułów, w tym głównie dotyczących metodyki pracy socjalno-wychowawczej i terapeutycznej z rodziną.
Obszary badawcze to profesjonalizacja zawodu asystenta rodziny, refleksyjna edukacja metodyki pracy socjalno-wychowawczej, metodyka pracy z osobą i rodziną, współpraca multiprofesjonalna zawodów pomocowych i interwencyjnych. .
Współpracowała jako ekspert wiodący z Regionalnymi Ośrodkami Polityki Społecznej w zakresie tworzenia modelu, jego wdrażania i oceny rezultatów w ramach projektu „Kooperacje 3D – model wielosektorowej współpracy na rzecz wsparcia osób i rodzin”. Była członkiem grupy ekspertów opracowujących ogólnopolską koncepcję deinstytucjonalizacji w obszarze dziecko, młodzież i rodzina.
Pracuje jako superwizor i specjalistka ds. pracy z rodziną w Centrum Wsparcia Rodziny przy Stowarzyszeniu „DLA RODZINY” w Częstochowie.
Jest prezesem Zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Asystentów Rodziny. Ponadto była ekspertem - doradcą społecznym w Narodowej Radzie ds. Społecznych, działającej w ramach Narodowej Rady Rozwoju w Kancelarii Prezydenta Rzeczpospolitej Polski (m.in. brała udział w pracach badawczych dotyczących ewaluacji działania Centrów Usług Społecznych), jest członkiem zespołu ds. reformy systemu pomocy społecznej w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Ostatnie publikacje:
artykuły naukowe w czasopismach o zasięgu międzynarodowym lub ogólnopolskim:
Krasiejko I. (2022). Realizacja asystentury rodziny oraz postulaty zmian w ustawie o wspieraniu rodziny – perspektywa asystentów rodziny, Praca Socjalna, nr 1
Krasiejko I. (2023). Rekomendacje dotyczące pracy z kobietą w ciąży pijącą alkohol - perspektywa asystentów rodziny, Praca Socjalna, nr 1
Krasiejko I., (2023). Wsparcie gminy w realizacji asystentury rodziny, Problemy Polityki Społecznej, nr 1
rozdziały w monografiach:
Krasiejko I. (2022), Instytucje pomocy społecznej dla rodzin biologicznych z dziećmi, E. Bojanowska, K. Chaczko, J. Krzyszkowski, E. Zdebska (red.), Pomoc Społeczna. Idea-rozwój-instytucje, Wyd. PWN, Warszawa
Krasiejko I. (2022), Instytucje pomocy społecznej dla rodzin zastępczych i adopcyjnych, E. Bojanowska, K. Chaczko, J. Krzyszkowski, E. Zdebska (red.), Pomoc Społeczna. Idea-rozwój-instytucje, Wyd. PWN, Warszawa
monografie naukowe:
I. Krasiejko (2022), The profession of a family assistant in Poland, Wyd. Difin, Warszawa
I. Krasiejko (2023), Pracownik socjalny jako refleksyjny praktyk. Refleksyjna edukacja metodyki pracy socjalnej, Wyd. Difin, Warszawa
I. Krasiejko, M. Ciczkowska-Giedziun (2024), Pedagogiczne aspekty pracy asystenta rodziny. Między wsparciem rodziny a ochroną dziecka przed krzywdzeniem, Wyd. Difin, Warszawa
prof. dr hab. Jarosław Jagieła – pedagog społeczny i psychoterapeuta. Prekursor zastosowań edukacyjnej analizy transakcyjnej w Polsce. Kieruje Zespołem Badawczym Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej w Katedrze Badań Społecznych Uniwersytetu im. J. Długosza w Częstochowie. Przez szereg lat pełnił funkcję redaktora naczelnego czasopisma „Edukacyjna Analiza Transakcyjna” (obecnie redaktor honorowy) oraz „Biblioteki Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej”. Promotor szeregu wyróżnionych prac doktorskich. Umieszczony został na prestiżowej liście badaczy AT przez European Association for Transactional Analysis (EATA). Jest autorem lub redaktorem ponad dwudziestu książek oraz przeszło dwustu osiemdziesiątych artykułów naukowych i popularnonaukowych. W roku 2022 został odznaczony Złotym Medalem za zasługi Polskiego Towarzystwa Analizy Transakcyjnej.
Ostatnie publikacje:
Jagieła J. (2023). Psychopedagogika relacji. Analiza transakcyjna dla nauczycieli i wychowawców. Warszawa: Wyd. Difin.
Jagieła J. (2023). Jak lepiej rozumieć siebie i innych. Analiza transakcyjna dla młodych dorosłych … i nie tylko. Warszawa: Wyd. Difin.
Jagieła J. (2023). Leksykon pojęć i terminów analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo UJD.
Jagieła J. (2025). Małżeństwo i rodzina. Jak lepiej się rozumieć. Konteksty analizy transakcyjnej. Warszawa: Wyd. Difin.
Jagieła, J. (2022). Jestem, kocham i stawiam granice, czyli krótki tryptyk pedagogiczny. W: Pozycja wieloautorska. Granice strzegące szczęścia, Poznań: Forum Media Polska, 3-7.
Jagieła, J. (2023). [rec.] Monika Dawid-Sawicka, Elżbieta Stelmach (2023). 13 wzorców dobrej komunikacji i relacji. Analiza transakcyjna w praktyce. Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., ss. 226. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 12, 315-317.
Jagieła, J. (2023). Możliwości zastosowań analizy transakcyjnej w socjoterapii. Biuletyn Socjoteraputyczny, 1, 25-41.
Jagieła, J. (2023). Student Personality Adaptations, part I. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 12, 53-74.
Jagieła J., (2023). Czy wojna jest grą? P H I L O S O P H I C A L D I S C O U R S E S, Prace Naukowe Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie, t. 5, 72-81.
Jagieła J. (2024). Student Personality Adaptations, part II. Edukacyjna Analiza Transakcyjna,13.
Jagieła, J., Gębuś, D. (2024). Traduction Rachel Brevière). Qu’est-ce qu’un nom ? L’attributiond’unprénom, l’identité et la formationduscénario. Actualités en analyse transactionnelle, 186, 19 -38.
Przeprowadziła ponad 100 warsztatów artystycznych i arteterapeutycznych w różnych placówkach edukacyjnych, w tym w ośrodkach dla dzieci z niepełnosprawnościami, wymagającymi indywidualnego podejścia. Jest certyfikowaną edukatorką arteterapii oraz superwizorką Stowarzyszenia Arteterapeutów Polskich „Kajros” (kadencja 2021-2026). Jest także członkinią Zespołu Arteterapii Klinicznej i Promocji Zdrowia Psychicznego. W Stowarzyszeniu Arteterapeutów Polskich „Kajros” kieruje sekcją arteterapii wizualnej (wraz z dr hab. Iwoną Bugajską-Bigos, prof. ANS oraz dr hab. Moniką Jaworską-Witkowską, prof. UP). W Uniwersyteckim Centrum Wolontariatu, pełni rolę koordynatora grupy "zajęcia arteterapeutyczne". Po wybuchu wojny w Ukrainie, charytatywnie zorganizowała i poprowadziła kilkumiesięczne warsztaty arteterapeutyczne dla dzieci z rodzin uchodźczych. Powołała do życia i kieruje Centrum Arteterapii działające przy Wydziale Nauk Społecznych, w ramach struktury Interdyscyplinarnego Centrum Naukowo-Badawczego UJD. Zachęca studentów do podejmowania działalności naukowej współtworząc z nimi publikacje związane z edukacją artystyczną. Współpracuje z ośrodkami arteterapeutycznymi w kraju i zagranicą.
M. Bogus-Spyra, Psyches iatreion, czyli cieszyńska biblioteka księdza Laopolda Jana Szersznika, „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne” 120 (2023), s. 63-88.
M. Bogus-Spyra, Strategie działań związków nauczycielskich (i ich przedstawicieli) wobec administracji oświatowej w czasach austriackich (na przykładzie Učitelské Jednoty na Orlovsku). Przypadek Josefa Vluki i Jana Beny, Slezský sborník. Acta Silesiaca, 2024, nr 122, s. 36-55.
M. Bogus-Spyra, Edukacja wielokulturowa w warunkach dominacji. Przekaz tradycji kulturowych w szkołach Śląska Cieszyńskiego w XIX i na początku XX wieku, Pedagogika. Studia i Rozprawy. T2024, t. 33.
M. Bogus-Spyra, Schulaufsicht in der „Provinz“ – Österreichisch-Schlesien im 19. Jahrhundert, [w:] From School Inspectors to School Inspection. Supervision of Schools in Europe from the Middle Ages to Modern Times, red. T. Kasper, M. Holý, M. Caruso, M. Pánková, Bad Heilbrunn 2022, ss. 233–243.
M. Bogus-Spyra, Orłowskie szkoły powszechne oraz ich nauczyciele do pierwszej wojny światowej, [w:] Orlová, Slezsko a střední Evropa 1223-2023, red. K. Lančová, M. Závodná, A. Zářický, Ostrava- Český Těšín 2023, ss. 231-241.
dr hab., Daniel Kukla, prof. ucz. - Pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Obecnie Dziekan Wydziału Nauk Społecznych. Naukowe zainteresowania badawcze koncentrują się wokół rozważań związanych ze znaczeniem edukacji i pracy w życiu młodego człowieka oraz ukierunkowane są również na określenie roli, jaką pełni współcześnie doradztwo edukacyjno-zawodowe w projektowaniu przyszłości edukacyjno-zawodowej dzieci i młodzieży, a tym samym na przygotowaniu ich do tranzycji z edukacji na rynek pracy. Uczestnik konferencji o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Autor licznych opracowań z zakresu pedagogiki pracy (w tym doradztwa edukacyjno-zawodowego), pedagogiki społecznej.
Aktualny wykaz publikacji zamieszczony na stronie: ORCID: 0000-0003-1907-0933
dr Joanna Górna, prof. UJD - doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu, absolwentka Studiów podyplomowych dających kwalifikacje pedagogiczne, Studiów podyplomowych „Zarządzanie Sportem”, Studiów podyplomowych w zakresie prawa finansowego i gospodarczego, autorka ponad 90 publikacji i artykułów naukowych, Obszar zainteresowań badawczych: rynek pracy edukacja dorosłych, aktywność osób starszych, Kierownik Uniwersytetu Trzeciego Wieku działającego przy Uniwersytecie Jana Długosza. Pełnomocnik Rektora ds. Równego traktowania, uczestniczka wielu projektów europejskich w obszarze doradztwa zawodowego i kształcenia ustawicznego, członek zespołu UJD w Konsorcjum „COLOURS” Uniwersytet Europejski.
Zainteresowania dodatkowe: joga, zarzadzanie stresem, relaksacja, Wykładowca na studiach podyplomowych „Joga i relaksacja” na Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie i kursach instruktorów jogi.
Ostatnie publikacje:
Marzec D., Stefaniak R., Budzik T, Górna J., (2024) red „Człowiek ponad podziałami”, Wyd. UID Częstochowa
Górna J., Szopa J., Ćwiczenia hatha jogi jako forma aktywności fizycznej osób chorych onkologicznie,(2021) w Joga w kontekstach kulturowych 3 (red). Szopa J., Wydawnictwo AWF w Katowicach, https://sbc.org.pl/dlibra/publication/550686
Górna J., (2021), Dreißig Jahre Zusammenarbeit zwischen der UJD und HdBA w „Aktuelle Entwicklungen in der Bildungs- und Berufsberatung aus Sicht der Wissenschaft und Praxis“
Górna J., (2021) Wybrane aktywności osób starszych w polskim społeczeństwie w XXI wieku w publikacji "Szkice społeczeństwa polskiego: procesy społeczne i grupy interesów", Wyd. Tygiel Lublin
Głębocki R., Gil A., Nowacka U., Górna J., Kowalczyk-Gnyp M.(2021), EDUCATIONAL MODEL FOR CROSS-GENERATIONAL COLLABORATION periodical publication International Scientific and Practical conference ‘’ENVIRONMENT. TECHNOLOGY. RESOURCES.’’ https://doi.org/10.17770/etr2021vol2.6606
dr inż. Wioletta Sołtysiak - adiunkt w Katerze Badań Społecznych WNS UJD.
Doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu i jakości. Absolwentka studiów inżynierskich i magisterskich na kierunku informatyka. Absolwentka studiów podyplomowych zrządzanie w administracji publicznej. Ponadto ukończyłam kilkadziesiąt szkoleń, których celem było wzbogacenie warsztatu dydaktycznego i badawczego. Aktywnie włączam się do pisania i realizacji projektów dydaktycznych. Byłam współorganizatorem i członkiem komitetów konferencji i seminariów naukowych i dydaktycznych.
W mojej aktywności badawczej dotykam istotnych tematów dla procesu nauczania i uczenia się przyszłych pedagogów. Kieruję się wrażliwością na współczesne problemy społeczne, któremu daję wyraz w piśmiennictwie naukowym. Ze względu na praktykę zawodową informatyka, dorobek naukowy obejmuje także obszary cyfryzacji w/dla edukacji.
W pracy naukowo-badawczej poruszam następującą tematykę:
1. Uważność i empatia dla drugiego człowieka.
Wybrane tytuły artykułów naukowych: Jaka jest prawda o emigracji Polaków do krajów Unii? 2005; Problem eurosieroctwa w najmłodszym pokoleniu polskiej emigracji, 2009; Emigracja zarobkowa rodziców a eurosieroctwo, 2015; The world of childrens media in the perspective of educational values, 2009, Profilaktyka wykluczenia społecznego. E-portfolio skutecznym narzędziem aktywizacji zawodowej, 2014; Wybrane formy przeciwdziałania wykluczeniu zawodowemu a polityka regionalna, 2014; The idea of universal design in the educational process at University. “Universal design as a space of equal opportunities and accessibility for people with disabilities”, 2023. Edukacyjne profile w zakresie przedsiębiorczości studentów z Czech, z Polski i ze Słowacji, 2024.
2. Cyfryzacja. Miejsce komputeryzacji i Internetu w edukacji na uniwersytecie.
Wybrane tytuły artykułów naukowych: Qualia komunikatów medialnych, 2012; E-learning akademicki moda czy konieczność, 2013 (artykuł z dr hab. Urszulą Ordon prof. UJD); Wybrane metody kształcenia stosowane w e-learningu akademickim, 2014; Systemy komputerowe w kształceniu e-learningowym, 2014 (art. z dr hab. Urszulą Ordon prof. UJD); Mapy wiedzy narzędziem w edukacji, 2015 (art. z dr hab. Urszulą Ordon prof. UJD); Metody kształcenia
w e-learningu akademickim, w edukacji zrównoważonego rozwoju, 2016 (art. z dr hab. Urszulą Ordon prof. UJD); Media społecznościowe w e-learningu akademickim 2017 (art. z dr hab. Urszulą Ordon prof. UJD); Digital Natives a edukacja, 2018 (art. z dr hab. Urszulą Ordon prof. UD).
3. E-learning i zarządzanie procesem kształcenia.
Wybrane tytuły artykułów naukowych: Information technology against computer ethics, 2007/2008; Wspieranie aktywności multimedialnej dzieci w kształceniu europejskim, 2008; Wizja studiów telematycznych w opinii studentów Wydziału Pedagogicznego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, 2011; Znaczenie nowych technologii dla studentów Wydziału Pedagogiki i Uniwersytetu Trzeciego Wieku Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, 2011; Realizacja procesu kodyfikacji wiedzy w szkole wyższej z wykorzystaniem rozwiązań e-learningowych, 2012; Miary procesów kodyfikacji i personalizacji wiedzy w kształceniu e-learningowym, 2014; Proces konstruowania wiedzy w e-learningu akademickim, 2015; E-learning stymulatorem przedsiębiorczości uczelni, 2013; Determinanty aktywności studentów w kontekście kształcenia e-learningowego, 2016; E-learning w kształceniu akademickim. Procesy kodyfikacji i personalizacji wiedzy; Skuteczność kształcenia akademickiego w formule e-learningu, 2016; Model zarządzania procesem kształcenia w formie – learningu, 2017; Zarządzanie czasem w okresie późnej dorosłości, 2018; Effect of personalization of e-learning on learning effectiveness in university students, 2018 ; Social media dla edukacji dzieci w opinii studentów, 2021. Monografia naukowa pt. E-learning w kształceniu akademickim. Procesy kodyfikacji
i personalizacji wiedzy. Wydawnictwo AJD. Częstochowa 2017.
Więcej o publikacjach zamieszczono na stronie: https://orcid.org/0000-0002-4680-398X
dr Dorota Gębuś – pedagog, doktor nauk humanistycznych w zakresie socjologii. Specjalizuje się w pedagogice twórczości (rozwijaniu zdolności i umiejętności twórczych oraz ich wykorzystaniu w praktyce pedagogicznej i profilaktycznej), problematyce współczesnej rodziny oraz analizie transakcyjnej. Jest absolwentką studiów Podyplomowych w zakresie Terapii Patologii Zachowań, Praktykiem Neurolingwistycznego Programowania, tutorką akademicką oraz członkinią Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej, a także Zespołu Badawczego ds. Mediacji w Interdyscyplinarnym Centrum Badań nad Edukacją i Pomocą Prawną oraz Mediacją. Od lat zajmuje się kwestią edukacji i podnoszenia jakości kształcenia, pełni funkcję Pełnomocnika Rektora ds. Kształcenia Nauczycieli. Brała udział w wielu projektach mających na celu doskonalenie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich. Jest autorką i współautorką 3 monografii oraz licznych artykułów naukowych poświęconych tematyce edukacyjno-wychowawczej oraz zagadnieniom przemian zachodzących we współczesnej rodzinie.
dr Anna Pierzchała – pedagożka, adiunkt w Katerze Badań Społecznych WNS UJD, członkini Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej UJD, terapeutka pedagogiczna, tutorka, członkini Rady Redakcyjnej czasopisma Edukacyjna Analiza Transakcyjna. Jest absolwentką wielu szkoleń z zakresu analizy transakcyjnej i wokół tej koncepcji koncentruje swoje badania naukowe. Jej zainteresowania oscylują przede wszystkim wokół koncepcji pasywności. Jest autorką/współautorką dwóch monografii naukowych, autorką ponad 50 artykułów naukowych i dwóch wystandaryzowanych narzędzi badawczych w zakresie analizy transakcyjnej, które uzyskały rekomendację Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Pełniła/pełni funkcję promotorki pomocniczej w dwóch przewodach doktorskich z zakresu analizy transakcyjnej. Koncepcję AT wykorzystuje także w praktyce edukacyjnej – jest autorką programu rozwijającego kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym Uniwersytet Małego Profesora. Program realizowany jest od 2018 roku w Zespole Szkół Prywatnych „Twoja Przyszłość” w Sosnowcu.
Ostatnie publikacje:
Pierzchała, A., Widawska, E., & Jusik, P. (2021). Cross-cultural study of teacher passivity through the lens of educational transactional analysis. European Research Studies Journal, 24(3B), 72–95. https://doi.org/10.35808/ersj/2453
Oracz, M., Tworzowska, K., Jędrczyk, P., & Pierzchała, A. (2022). Marzenia osób dorosłych. Pierwszy etap charakterystyki z wykorzystaniem analizy transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 11, 31–53. https://doi.org/10.16926/eat.2022.11.02
Pierzchała, A. (2022). Sytuacja rodzinna w okresie dzieciństwa i dorastania a działania skryptowe w ujęciu analizy transakcyjnej. Raport z badań. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 11, 73–85. https://doi.org/10.16926/eat.2021.11.04
Pierzchała, A., & Gębuś, D. (2023). Autonomia jako kluczowa kompetencja społeczna młodego pokolenia i wyzwanie edukacyjne. W: E. Widawska (red.), Młode pokolenie w (nie)przyjaznym świecie – konteksty teoretyczne, metodologiczne i praktyczne. Katowice: AT Wydawnictwo.
Widawska, E., & Pierzchała, A. (2023). Passivity vs. satisfaction of educators’ needs in Guatemala, the United Kingdom and Poland. The New Educational Review, 73(3), 123–133. http://dx.doi.org/10.15804/tner.2023.73.3.09
Pierzchała, A. (2024). Emotional intelligence and reflectiveness versus passivity in the context of transactional analysis. Research report. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 13, 189–202. https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.11
dr Katarzyna Wójcik- adiunkt w Katerze Badań Społecznych WNS UJD, oligofrenopedagog, pedagog terapeuta, specjalista ds. autyzmu, logopeda kliniczny, tutor. Nauczyciel dyplomowany, czynny zawodowo pedagog specjalny. Doświadczenie zawodowe zdobyła pracując w placówkach specjalnych oraz włączających. Naukowe zainteresowania badawcze związane są obszarem pedagogiki specjalnej, zwłaszcza oligofrenopedagogiki, edukacji włączającej, specyficznych trudności w uczeniu się, pedeutologii zawodu pedagoga specjalnego a także pedagogiki rodziny, pedagogizacji rodziców.
Ostatnie publikacje:
Wójcik K., Forms of Interaction Between a Primary School and the Family of a Student with a Statement of Special Educational Needs in Inclusive Education, „Podstawy edukacji” 2024.
Wójcik K., Inclusive Education in Times of Migration: Problems and Challenges, „Forum Pedagogiczne” 2024.
Klimas K., Komunikacja szkoły podstawowej z rodziną ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w kształceniu inkluzyjnym, [w:] A. Strumińska – Doktór, M. Przybysz-Zaremba (red.), Problemy i wyzwania rodziny oraz szkoły w czasie pandemii COVID-19, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2023.
Klimas K., Karcz-Taranowicz E., Satysfakcja ze współdziałania szkoły podstawowej z rodzi-ną ucznia z oczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w edukacji inkluzyjnej, „Humanitas Pedagogika i Psychologia” 2022, Tom 1(25).
dr Monika Czerw - wykładowca akademicki specjalizuje się m. in. w pracy na rzecz osób z niepełnosprawnością i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zajmuje się również działaniami profilaktycznymi mającymi na celu przeciwdziałanie przemocy i uzależnieniom, prowadzi też szkolenia dla młodzieży takie jak Przemoc na randkach, których celem jest przeciwdziałanie przemocy w relacjach damsko-męskich.
Swoje kwalifikacje zawodowe systematycznie uzupełnia poprzez udział w rozmaitych szkoleniach, na studiach magisterskich i podyplomowych, w tym z zakresu: Pedagogiki specjalnej, Edukacji i rewalidacji osób niepełnosprawnych intelektualnie – Oligofrenopedagogika oraz Edukacji i rewalidacji osób ze spektrum autyzmu.
Ostatnie publikacje:
Rok 2024
M. Czerw, E. Karpuszenko, I. Świtała, Pomoc i wsparcie w czasie COVID-19, Wyd. Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej, Kraków 2024,
M. Czerw, E. Karpuszenko, D. Kukla, Aspiracje i oczekiwania wobec studiowania studentów i słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku a postawa „mieć” i „być”, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2024, nr 1/124(2024), ss. 137-152,
M. Czerw, Wsparcie społeczne dla rodzin wychowujących dziecko z niepełnosprawnością, „Homo et Societas” 2024, nr 9(2024), ss. 12-23.
Rok 2023
M. Czerw, E. Karpuszenko, D. Kukla, Równowaga pomiędzy nastawieniem na posiadanie a poczuciem odpowiedzialności w życiu, „Kultura-Społeczeństwo-Edukacja” 2023, nr 23, ss. 41-53,
M. Czerw, W. Duda, Doradztwo edukacyjno-zawodowe jako element zwiększania dostępności uczelni wyższych dla studentów z niepełnosprawnościami, „Homo et societas” 2023, nr 8, ss. 12-24,
M. Czerw, K. Zalas, Koncepcja projektowania uniwersalnego jako element podnoszenia świadomości potrzeb osób z niepełnosprawnością wśród studentów. Z doświadczeń Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie, „Homo et Societas” 2023, nr 8, ss. 25-37.
Rok 2022
M. Czerw, Osoba ze spektrum autyzmu na rynku pracy, „Homo et Societas” 2022, nr 7, ss. s. 107-119,
M. Czerw, D. Kukla, Distance learning and the quality of academic education in the COVID-19 period, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych. Polish Journal of Continuing Education” 2022, nr 2, ss. 55-65.
mgr Marek Kopiec - pedagog, mgr Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie, w swojej działalności naukowej skupia się na problemach społecznych współczesnego świata, szczególnie związanych z nowymi technologiami jak i cyberberbezpieczeństwem. Jest współorganizatorem ogólnopolskiej konferencji naukowej „Pedagogiczne i Techniczne Aspekty Cyberbezpieczeństwa”. Brał udział w wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konferencjach naukowych np. „Techniczne Aspekty Przestępczości Teleinformatycznej”, „Przestępczość Teleinformatyczna XXI”, „Safe E-commerce Conference (SEC)”. Swoje działania kieruje także na profilaktykę związaną z podnoszeniem świadomości w korzystaniu z nowych technologii.
W latach 2003 – 2023 pełnił służbę w Policji, w tym od roku 2008 w Wydziale d/w z Przestępczością Gospodarczą Komendy Miejskiej Policji w Częstochowie, gdzie głównie zajmował się zwalczaniem przestępczości komputerowej. W latach 2015 - 2023 pełnił funkcję Koordynatora ds. Cyberprzestępczości z ramienia KMP w Częstochowie.
Jest opiekunem Studenckiego Koła Naukowego Myśli Pedagogicznej.
Jest członkiem Laboratorium badań nad bezpieczeństwem w cyberprzestrzeni i dezinformacją – jednostki badawczej powołanej w Katedra Nauk o Bezpieczeństwie.
Ostatnie publikacje:
artykuły naukowe w czasopismach o zasięgu międzynarodowym lub ogólnopolskim:
Zajęcka, B., Kopiec, M. (2024). Aspekty etyczne niebezpieczeństw w cyberprzestrzeni. Edukacja Etyczna, 21, 179-199.
„opisy działań naukowych i skierowanych do otoczenia społecznego z ostatniego roku akademickiego ze zdjęciami z wydarzeń”
I Konferencja Pedagogiczne i ………..
Udział w inauguracji programu profilaktycznego #wirtualniebezpieczni – opis i zdjęcia pod linkiem:
8ŚFN i dni otwarte z Kołem Myśli Pedagogicznej
https://www.wns.ujd.edu.pl/pl/artykul/578/1777/kolo-naukowe-mysli-pedagogicznej
II Konferencja Pedagogiczne i ………..
mgr Marika Oracz - asystent w Katedrze Badań Społecznych WNS. Absolwentka kierunku Poradnictwo rozwojowe i pomoc psychologiczna na Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie. Swoją pracę magisterką ukierunkowała na relację córki z matką, a postrzeganie atrakcyjności interpersonalnej córki w grupie rówieśniczej.
Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi jako animatorka czasu wolnego oraz wychowawca kolonijny. Obszar zainteresowań naukowych: analiza transakcyjna, praca z rodziną, praca z dziećmi, taniec.
Publikacje naukowe:
Oracz, M. (2024). Characteristics of adult dreams in the perspective of the concept of passivity in the meaning of transactional analysis. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, (13), 179–188. https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.10
Oracz, M., Tworzowska, K., Jędrczyk, P., & Pierzchała, A. (2022). Marzenia osób dorosłych. Pierwszy etap charakterystyki z wykorzystaniem analizy transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, (11), 31–53. https://doi.org/10.16926/eat.2022.11.02
Konferencje naukowe:
2025 - IX Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. „Nowe tendencje w psychologii i pedagogice” w Akademii Handlowej Nauk Stosowanych w Radomiu
Temat wystąpienia: Pedagogiczne i psychologiczne aspekty zumby i animacji czasu wolnego w pracy z dziećmi
2024 - Ogólnopolska Interdyscyplinarna Studencka Konferencja Naukowa pt. „Wyzwania w pracy nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zmieniającej się rzeczywistości” w Uczelni Państwowej w Sanoku
Temat wystąpienia: Praca z dziećmi z perspektywy Instruktorki Zumba Fitness oraz animatorki czasu wolnego
mgr Marta Wilczyńska-Zgrzebna - asystent w Katedrze Badań Społecznych WNS. Absolwentka pedagogiki, psychoprofilaktyki oraz Poradnictwa Rozwojowego i Pomocy Psychologicznej.
W latach 2019-2020 uczestniczyła w programie Wolontariatu Koleżeńskiego organizowanego przez Stowarzyszenie Innowacji Społecznych Mary i Max. Od 2021 roku pracuje jako asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością. Dzięki pracy zawodowej i wolontariacie zdobyła doświadczenie w pracy z osobami z niepełnosprawnościami oraz ich bliskimi.
Od 2024 roku bierze udział w projekcie dla szkół średnich pt.: „Odkryj świat z Uniwersytetem Jana Długosza w Częstochowie” a w 2025 roku zaangażowała się w projekt UNDEFINDED dla uczniów szkół średnich.
Brała udział w następujących konferencjach i sympozjach:
- Międzynarodowe Sympozjum naukowe pt. „Bez barier - sytuacja osób z niepełnosprawnościami"
- IX Międzynarodowa Konferencja Naukowa nt. Nowe tendencje w psychologii i pedagogice.
Artykuły naukowe:
Wilczyńska-Zgrzebna, M., „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością — charakterystyka zawodu i jego rola we wsparciu beneficjentów oraz ich rodzin”. Niepełnosprawność, (53), 108–126.
Data dodania: 27 stycznia 2025