Nauka
W zakładce prezentowana jest naukowa działalność pracowników. Zakładka sukcesywnie jest aktualizowana.
Ogólnopolska Konferencja "Kobiety w nauce, sztuce, biznesie i życiu publicznym"
W dniach 4-5 lipca 2025 mgr Marika Oracz oraz mgr Marta Wilczyńska-Zgrzebna miały przyjemność wziąć udział w II Ogólnopolskiej Konferencji "Kobiety w nauce, sztuce, biznesie i życiu publicznym" organizowanej przez Center for American & European Studies i Center for Science & Technology. Każda z Pań zabrała głos w w dziedzinie, którą zajmuję się naukowo, mgr Marika Oracz przedstawiła temat "Zumba Kids i animacja czasu wolnego - rola kobiet w kształtowaniu kreatywnego rozwoju dzieci". Natomiast mgr Marta Wilczyńska-Zgrzebna opowiedziała o „Relacjach, wyzwaniach, granicach- zawodowych doświadczeniach asystentów osobistych w Polsce”. Celem konferencji była dyskusja na temat osiągnięć, wyzwań i możliwości, z jakimi kobiety stykają (i stykały) się w różnych sferach życia, takich jak nauka, sztuka, biznes, praca, polityka oraz życie publiczne i życie domowe. Przedmiotową problematykę podjęto z perspektywy historycznej, jak i współczesnej.
Przedstawiciele Katedry Badań Społecznych na XXXI Tatrzańskim Sympozjum Naukowym „Edukacja Jutra”
W dniach 16-18 czerwiec 2025 r. w Zakopanem odbyło się XXXI Tatrzańskie Sympozjum Naukowe „Edukacja Jutra”, jedno z najważniejszych wydarzeń w polskim kalendarzu naukowym, poświęcone przyszłości edukacji w kontekście wyzwań współczesności.
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele Katedry Badań Społecznych – dr Zbigniew Wieczorek, dr Anna Pierzchała, dr Zbigniew Łęski oraz mgr Marika Oracz, którzy mieli okazję uczestniczyć w sesjach plenarnych, panelach dyskusyjnych oraz prezentacjach innowacyjnych projektów naukowych z zakresu pedagogiki i edukacji inkluzywnej.
W ramach obrad każdy z pracowników zaprezentował także swoje aktualne dokonania naukowe:
dr Zbigniew Wieczorek – tytuł wystąpienia: Struktura osobowości w analizie transakcyjnej a inteligencja emocjonalna
dr Anna Pierzchała – tytuł wystąpienia: Kwestionariusz Pasywności - charakterystyka procesu walidacji narzędzia badawczego
dr Zbigniew Łęski – tytuł wystąpienia: Wpływ stanów afektywnych na podatność na cyberzagrożenia – implikacje dla edukacji i psychoprofilaktyki
mgr Marika Oracz – tytuł wystąpienia: Pedagogiczne aspekty zumby i animacji czasu wolnego w pracy z dziećmi
Sympozjum stworzyło przestrzeń do wymiany myśli, nawiązywania kontaktów naukowych oraz pogłębiania wiedzy na temat najnowszych trendów i kierunków rozwoju edukacji. Udział w wydarzeniu pozwolił na zdobycie cennych doświadczeń i inspiracji, które znajdą zastosowanie w dalszej pracy naukowo-dydaktycznej.
Organizatorami Sympozjum były Akademia Humanitas oraz Uniwersytet Bielsko-Bialski.
Szczegóły dotyczące sympozjum znajdują się w poniższym linku:
Staż naukowy pracownika Katedry Badań Społecznych
Dr Anna Pierzchała, adiunkt w Katedrze Badań Społecznych, odbywa w dniach od 5 maja do 5 czerwca br. staż naukowy na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Celem wizyty jest opracowanie koncepcji oraz realizacja badań poświęconych adaptacji i weryfikacji narzędzia badawczego służącego identyfikacji potrzeb edukacyjnych uczestników procesu kształcenia. Prace obejmują dostosowanie Kwestionariusza Potrzeb Edukacyjnych (KPE) autorstwa E. Widawskiej i A. Pierzchały (wersja dla edukatorów), a także określenie potencjału jego dalszego wykorzystania oraz możliwości poszerzenia dostępności narzędzia. Ważnym aspektem stażu jest również wymiana doświadczeń oraz nawiązanie współpracy z pracownikami WNS UŚ z myślą o przyszłych projektach badawczych.
Już od pierwszych dni pobytu staż obfituje w wartościowe i inspirujące doświadczenia naukowe. Dr Pierzchała uczestniczyła m.in. w spotkaniu zespołu WNS UŚ z dr. Ernestem Magdą z Uniwersytetu Zielonogórskiego, który wygłosił wykład pt. „Uspołecznienie służb mundurowych w Polsce. Community Policing”, oraz wysłuchała prelekcji dr Monici Gonzales-Carrasco z Uniwersytetu w Gironie (Katalonia, Hiszpania), zatytułowanej „Challenges for Socially Relevant Participation of Children and Adolescents: Implications for Their Subjective Wellbeing”.
Ponadto dr Pierzchała odbyła szereg inspirujących rozmów z badaczami Uniwersytetu Śląskiego, które stanowią cenny wkład w rozwój jej obecnych i przyszłych działań naukowych.
Data dodania: 05 lutego 2025