W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Pracownicy

Dorobek i osiągnięcia pracowników badawczo-dydaktycznych oraz dydaktycznych. Wykaz działalności z ostatnich kilku lat.  


Dr hab. Elżbieta Napora, prof. uczelni - Kierownik Katedry 

Ukończyła studia magisterskie na kierunku psychologia w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II (po zmianie nazwy). Stopień naukowy doktora habilitowanego w dyscyplinie psychologia uzyskała w 2020 r. w Uniwersytecie Gdańskim. Jako studentka była słuchaczem wykładów Profesora V. Frankla. Ma szerokie doświadczenie w prowadzeniu badań empirycznych związanych z dobrostanem rodziny w różnych konfiguracjach. Autorka oraz współredaktorka 8 monografii naukowych poświęconych tematyce, m.in. samotnego rodzicielstwa, komunikowania się dorastających dzieci z samotną matką, wsparcia społecznego dziadków w systemie rodzinnym pozbawionym ojca oraz zagadnień dotyczących osiągnięć szkolnych uczniów; podręcznika do psychologicznego narzędzia badawczego SKAR oraz skryptu dydaktycznego. Jest autorką ponad 220 artykułów z listy A,B,C (aktualnie lista MEiN) indeksowanych w bazach Scopus, Web of Science, ERIH plus; rozdziałów w książkach. Pełniła funkcję redaktora gościnnego zeszytu naukowego Psychologia. Prace Naukowe WSP oraz Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. Jest recenzentem w przewodach habilitacyjnych oraz doktorskich w dyscyplinie psychologia. Posiada doświadczenie w opiniowaniu i recenzowaniu artykułów dla redakcji czasopism naukowych. Merytorycznie wspiera Studencki Periodyk Psychologiczny, czasopismo powołane przez członków koła naukowego, którego jest pomysłodawcą i opiekunem.

Uzyskała w ramach konkursu Support of international mobilities at Silesian University in Opava II zagraniczny 3-miesięczny staż naukowy w Uniwersytecie Śląskim w Opawie (Republika Czeska) (1.02. - 30.04.2022). Realizowała projekt Development of Education on Silesian University in Opava in the position of Lecturer of international specialized events Uniwersytet Śląski w Opawie (1.09. - 30.12.2022). 
Popularyzuje wiedzę psychologiczną w polskich czasopismach, m.in. Psychologia w Szkole, Remedium, Niebieska Linia, Edukacja i Dialog, Częstochowski Biuletyn Oświatowy, Charaktery. Współuczestniczyła w pracach projektów międzynarodowych, krajowych oraz w sieci badawczej GESITI (Brazylia). Była kierownikiem programu finansowanego przez MEiN (2024). Uczestniczyła w projekcie wydawniczym subsydiowanym przez Fundację Polsko-Niemiecką. Brała udział w krótkookresowej wymianie akademickiej NAWA PROM (Republika Czeska), Erasmus+ (Republika Czeska, Słowacja, Litwa) oraz w wizytach studyjnych (Węgry). Dotychczasowy dorobek naukowy jest upowszechniony w udokumentowanych cytowaniach krajowych i zagranicznych. Jest członkiem korespondencyjnym Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego JPII, Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka, Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Bliskich Związków (członek, Organ Nadzoru Stowarzyszenia). 

Z ramienia Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie uzyskała nominację do Śląskiej Nagrody Naukowej 2024 przyznanej w ramach 8. Śląskiego Festiwalu Nauki KATOWICE. 

W obszarze działalności organizacyjnej, wspólnie z zespołem Zakładu Psychologii przygotowała wniosek o utworzenie jednolitych studiów magisterskich na kierunku Psychologia (przewodnicząca zespołu, 2021).
Funkcję Kierownika Zakładu Psychologii pełniła od października 2020 roku, Kierownika Katedry pełni od 1 grudnia 2021 roku.
Reprezentowana dziedzina: nauki społeczne
dyscyplina: psychologia, w specjalności: psychologia społeczna, psychologia wychowawcza i rodziny, psychologia szkolna

Wybrane publikacje naukowe  Ludzie Nauki    Wykaz publikacji    Google Scholar   Scopus

Napora, E., Kornacka - Skwara, E., Korkus, K. (2025, złożone). Predictors of Life Satisfaction and Loneliness in a Study of Grandparents from Poland. Aging & Mental Health 
Napora, E. (2024). Uwarunkowania relacji polskich dziadków z wnukami w okresie wczesnej dorosłości. Badania pilotażowe. W: M. Kielar-Turska (red.), Starość jak ją widzi psychologia. Zagrożenia Możliwości Wspomaganie (s.179-193). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Napora, E. (2024). Psychological resilience of grandparents and relationships with grandchildren in a family of an adult child. Dimensions of parentification of grandparents in the family. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 60(4), 58-67 https://orcid.org/0000-0002-5194-4218     
Napora, E., Walęcka – Matyja, K. (2024). Mam. Jestem. Mogę. Kształtowanie odporności psychicznej u dzieci i młodzieży. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego  
Napora, E. (2024). (Red.). Badania i pomoc psychologiczna. Częstochowa: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Długosza 
Napora, E., Cabanová, V., Kolaříková, M. (2023). Certain Predictors of Coping with Stress by the studied Adolescents. Health Psychology Report, 11(1), 48–58  https://doi.org/10.5114/hpr/152330    
Napora, E. (2023). Skala Komunikowana się Adolescentów z Rówieśnikami (SKAR). Podręcznik do narzędzia. Lublin: Wydawnictwo Episteme, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie 
Napora, E., Walęcka-Matyja, K. (2022). Osiągnięcia szkolne uczniów. Analiza psychologiczna niektórych uwarunkowań osobowych i rodzinnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Napora, E., Kornacka-Skwara, E. (2022). Communication and resilience as predictors of coping with stress. Differentiating role of the age of the examined adolescents. Psychologia Wychowawcza, 68 (26), 5-24 DOI: 10.5604/01.3001.0016.3381     
Napora, E. (2021). Selected predictors of educational achievements in students. Archives of Psychiatry and Psychotherapy, 6(2), 61-72  DOI:10.12740/APP/131936    
Napora, E. (2021). (Red.). Niepokoje i nadzieje współczesnej rodziny. Teoria i praktyka. Częstochowa: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno - Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie

Kierowanie projektami naukowymi i badawczymi oraz udział w grupach badawczych (wybrane)

  • Związek międzypokoleniowej solidarności z dobrostanem psychicznym u badanych dziadków. Mediacyjna rola samotności i przyjaźni. Kierownik zespołowego projektu empirycznego realizowanego w Katedrze Psychologii (2023 - 2025)
  • Badania i pomoc psychologiczna  Ministerstwo Edukacji i Nauki RP, program Doskonała nauka – wsparcie monografii naukowych (2023 - 2024) (Umowa nr MONOG/SP/0182/2023/01). Kierownik projektu
  • Skala Komunikowania się Adolescentów z Rówieśnikami (SKAR). Podręcznik do narzędzia (finansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, program Inkubator Innowacyjności 4.0 WNSPT. 014_1229.2020). Kierownik projektu
  • Udział w międzynarodowej sieci badawczej GESITI An Evaluation of the management of the Information Systems (IS) and Technologies (IT) in Hospitals. Członek zespołu 
  • Udział w międzynarodowym projekcie Evaluation toolkit on senior’s education to improve their quality of life (LLP Gruntvig). Członek zespołu 
  • Wpływ parentyfikacji dziadków na funkcjonowanie psychospołeczne rodziny samotnej matki w Polsce regionalnej (2015 - 2017). Kierownik projektu Interdyscyplinarny projekt empiryczny

Udział w konferencjach naukowych

  • Napora, E. (we współpracy). (2025). Znaczenie samotności i przyjaźni dla dobrostanu psychicznego badanych dziadków. Prezentacja podczas Ogólnopolskiego Seminarium Śródrocznego Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka pt. Rodzinne i indywidulane konteksty rozwoju człowieka, 6.03. on-line
  • Napora, E. [...] (2025). Relacje z dorosłymi dziećmi jako predyktor samotności i satysfakcji z życia u osób w późnej dorosłości. Plakat podczas IV Ogólnopolskiej Konferencji Parentologicznej pt. Praktyki rodzicielskie a dobro dziecka, UAM Poznań (23–24.o5.).
  • Napora, E. (2024). Komunikacja z matką a siła relacji interpersonalnych córek z rówieśnikami w badaniach 10 lat później. Referat podczas 32. OGÓLNOPOLSKIEJ KONFERENCJI PSYCHOLOGII ROZWOJOWEJ pt. Wspieranie Rozwoju - Postęp i Przemiana, UŁ (6-8.o6)
  • Napora, E. (2024). Bliskość i częstość kontaktu z wnukami jako wyznacznik parentyfikacji dziadków w rodzinie dorosłego dziecka. Referat podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Starość jak ją widzi psychologia. Zmieniający się obraz starości, Kraków (18-19.o4.)
  • Kornacka – Skwara, E. Kielińska, J., Napora, E. (2023). Relacje w rodzinie dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w kontekście wojny na Ukrainie. Badania pilotażowe z wykorzystaniem Testu Rysunku Rodziny. Plakat podczas 31. Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej nt. Rozwijający się człowiek w świecie nowych i ponadczasowych wyzwań (1-3.o6.), Bydgoszcz
  • Kornacka-Skwara, E., Napora, E., Cabanová, V., Kocourková, V.  (Uniwersytet Śląski w Opavie) (2022). Subiektywny obraz rodziny w badaniach młodzieży polskiej i czeskiej. Badania porównawcze. Plakat podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Psychologia w służbie rodziny, UG (26-27.o9)
  • Napora, E. (2022). Osiągnięcia szkolne uczniów. Czy relacje z innymi mierzone Skalą Komunikowania się Adolescentów z Rówieśnikami są jedyną przyczyną osiągnięć szkolnych badanych uczniów? Referat podczas VII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. Psychologia w służbie rodziny. UG (26-27.o9.)

Prof. dr hab. Elżbieta Dryll - Przewodnicząca Rady Dyscypliny 

Najważniejszą dziedziną prac badawczych jest psychologia wychowawcza, a szczególnie proces wychowania w środowisku rodzinnym. Tego zagadnienia dotyczyła zarówno praca doktorska (wydana w roku 1995 formie książkowej – Trudności wychowawcze: Analiza interakcji matka-dziecko w sytuacjach konfliktowych, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego), jak i książka z roku 2001 będąca podstawą habilitacji (Interakcja wychowawcza Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN) czy inna, z roku 2013, będąca podstawą przewodu o nadanie tytułu profesorskiego (Wrastanie w kulturę: Transmisja narracji w wychowaniu rodzinnym, Warszawa: ENETEIA). Najnowszym tematem szczegółowym w ramach psychologii rodzinnej i wychowawczej jest transmisja międzypokoleniowa mądrości życiowej – seria badań pod wspólnym tytułem „List do wnuka”. Część z nich została już opublikowana, część wymaga opracowania i opublikowania. Seria ta realizowana jest we współpracy z badaczami z USA, Niemiec i Czech. Dotyczą one różnic międzykulturowych zarówno w treści i sposobie formułowania przesłania mądrościowego seniorów, jak i jego recepcji przez pokolenia „wnuków”.

Drugą ważną dziedziną zainteresowań jest psychologia narracyjna. Znajduje to swój wyraz w zainicjowaniu w roku 1999 i kilkukrotnej organizacji konferencji polskich psychologów zajmujących się tym zagadnieniem (Konferencje Narracyjne). Ponadto, ważne miejsce w dorobku naukowym zajmuje redakcja trzech wydań zbiorowych prac badawczych z dziedziny psychologii narracyjnej, jak również liczne prace zarówno empiryczne jak i teoretyczne na ten temat.

Wykaz ważniejszych publikacji   Ludzie Nauki   Polska Bibliografia Naukowa

Dryll, E., Cierpka, A. (2024). List do wnuka: Charakterystyka psychologiczna autorów przekazów mądrościowych. W: M. Kielar-Turska (red). Starość jak ją widzi psychologia: Zagrożenia możliwości wspomaganie (s. 195- 215). Kraków: Wydawnictwo UJ 
Dryll, E. (2023). Psychologia narracyjna o rozwoju. Psychologia Rozwojowa, 28(4), 11-20  https://doi.org/10.4467/20843879PR.23.016.20854 
Dryll, E., Cierpka, A. (2023). Narracja autobiograficzna w biegu życia. Człowiek I Społeczeństwo, 56, 23–43  
Dryll, E., (2022). Kulturowe otoczenie sytemu rodzinnego: Spojrzenie wstecz. Psychologia Wychowawcza, 67 (25), 66-87  DOI: 10.5604/01.3001.0016.2331  
Dryll, E. (2022). Rodzina w systemie społecznym: Klasyczne teorie i badania psychologii międzykulturowej. Psychologia Wychowawcza, 66 (24), 36-59   http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0016.0963  
Dryll, E., Cierpka, A., Małek, K. (2021). (Red.), Psychologia narracyjna o mądrości miłości i cierpieniu. Warszawa: Liberi Libri
Dryll, E. (2021). Individual work. In: G. Katra, E. Sokołowska (eds.), The Role and Tasks of the Psychologist in a Contemporary School (p.141-153). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 
Dryll, E. (2021). List od dziadka – recepcja przekazu mądrościowego seniorów (wstępna analiza ilościowa). W: E. Dryll, A. Cierpka, K. Małek (red.). Psychologia narracyjna o mądrości miłości i cierpieniu (s. 79-100).  Warszawa: Liberi Libri https://doi.org/10.47943/lib.9788363487461 
Drężek, P., Dryll, E. (2021). List od dziadka – analiza jakościowa odpowiedzi na przeslanie mądrościowe seniorów. W: E. Dryll, A. Cierpka, K. Małek (red.). Psychologia narracyjna o mądrości miłości i cierpieniu (s. 101-118). Warszawa: Liberi Libri
Dryll, E. (2019). “Upbringing” in the social constructionism paradigm. Educational Psychology Special Issue 2019, 4–13

Udział w konferencjach naukowych

  • Dryll, E. (2025). Rodzicielskie „bajki na dobranoc” w rozwoju moralnym dzieci przedszkolnych: Badania narracyjne. Referat podczas 33. Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej pt. Wyzwania adaptacyjne i wsparcie rozwoju w cyklu życia, APS Warszawa (16–18.o6.)  
  • Cierpka, A., Dryll, E. Tokarska, U. (2024). Analiza tematyczna dokumentów osobistych w psychologii na przykładzie techniki listu. IV Konferencja Psychologii Jakościowej, Kraków (5-6.o4.)
  • Dryll, E. (2024). Wykształcenie i identyfikacja z rodzicami kobiet a preferencje cech partnera życiowego. Referat podczas 32. OGÓLNOPOLSKIEJ KONFERENCJI PSYCHOLOGII ROZWOJOWEJ pt. Wspieranie Rozwoju - Postęp i Przemiana, UŁ (6-8.o6.)
  • Dryll, E. (2024). Czynniki wpływające na akceptację przez młodych dorosłych porad życiowych pokolenia ich dziadków. Referat podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Starość jak ją widzi psychologia. Zmieniający się obraz starości, Kraków (18-19.04.)
  • Dryll, E. (2023). Język jako medium wpływu wychowawczego. Referat podczas 31. Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej pt. Rozwijający się człowiek w świecie nowych i ponadczasowych wyzwań. UKW Bydgoszcz (1-3.o6.) 
  • Dryll, E. (we współautorstwie) (2023). Sens życia z perspektywy wieku średniego. Referat podczas IX KONFERENCJI PSYCHOLOGII NARRACYJNEJ HISTORIE, KTÓRE ŁĄCZĄ, HISTORIE, KTÓRE DZIELĄ. Akademia Ignatianum w Krakowie (21-23.o9)
  • Dryll, E. (we współautorstwie) (2022). Narracja autobiograficzna w biegu życia. Referat podczas VIII Konferencji Narracyjnej. UAM Poznań (12-14.o5.)
  • Dryll, E. (2022). Role rodzinna - jakościowa charakterystyka współczesnych wzorców (na podstawie pracy magisterskiej Aleksandry Rykowskiej). Referat podczas 30. Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej pt. Rozwój ku zdrowiu: między progresem a regresem. UG (2-4.o6.)   

Dr hab. Alicja Kalus, prof. uczelni

Doktor habilitowany n. humanistycznych w zakresie psychologii. Pracownik badawczo-dydaktyczny. Studia magisterskie i doktoranckie odbyła w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, gdzie uzyskała stopień naukowy doktora n. humanistycznych w zakresie psychologii (2000 r.). Stopień naukowy doktora habilitowanego uzyskała w 2011 r. na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Zajmuje się badaniami nad rodziną i rozwojem człowieka w kontekście rodziny. W sposób szczególny interesuje się problematyką adopcji, niepłodności, psychologicznym funkcjonowaniem par z doświadczeniem wspomaganego rozrodu i strat prokreacyjnych. Posiada wieloletnie doświadczenie praktyczne z małżeństwami niepłodnymi i rodzinami adopcyjnymi. Autorka i współredaktorka 5 monografii naukowych oraz licznych artykułów naukowych w wiodących czasopismach o zasięgu krajowym i międzynarodowym. 
Jest promotorem 4 doktorów. Pełni funkcję recenzenta w przewodach doktorskich i w postępowaniu o nadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego. Jest recenzentem publikacji naukowych w czasopismach polskich i międzynarodowych. Uczestniczka w programie Erasmus (Słowacja). Jest członkiem w międzynarodowych oraz krajowych organizacjach naukowych: International Academy of Family Psychology, Polskie Stowarzyszenie Psychologii Rozwoju Człowieka – członek (Członek Zarządu w kadencji 2019-2023), Polskie Stowarzyszenie Familiologiczne.
Reprezentowana dziedzina: nauki społeczne
dyscyplina: psychologia
specjalność: psychologia rozwoju człowieka, psychologia adopcji i niepłodności

Monografie i publikacje wieloautorskie   Polska Bibliografia Naukowa   Scopus   Google Scholar

Czyżowska, D., Kalus, A., Wendołowska, A. (2024). Effects of Centrality of Religiosity and Dyadic Coping on Psychological Well-Being of Married Couples who Postpone Parenthood. The Person and the Challenges, 14, 1, 179–197 https://doi.org/10.15633/pch.14111  
Mazurek, E., Puszcz, P., Kalus, A. (2023). Biograficzne uczenie się ról rodzicielskich matek. Family Forum, 13, 85–107 https://doi.org/10.25167/FF/5178     
Kupis, K., Kalus, A., Mazurek, E. (2023). Home from the Perspective of Spouses Staying as Long term Expatriates. Analysis of Autobiographical Narratives of  Poles Living in Great Britain. 
Wychowanie w Rodzinie, 30(2), 105-125 https://doi.org/10.61905/wwr/176372 
Wendołowska, A., Kiełek-Rataj, E., Kalus, A., Czyżowska, D.(2022).  Perceived Partner’s Self-Control and Social Support Effects on Relationship Satisfaction in Couples Experiencing Infertility or Miscarriage: Dyadic Analyses. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, (4), Numer artykułu: 1970, 1-20 DOI:10.3390/ijerph19041970 
Kupis, K., Kalus, A., Mazurek, E., (2022). Emigracja a proces uczenia się małżonków. Family Forum, 12, 159-184  DOI:10.25167/FF/4535
Senejko, A., Godawa, G., Gurba, E., Kalus, A., Gurba, K. (2022). Growth-Related Responses to the Threat of COVID-19 among Adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 19, Numer artykułu: 12597, 1-13   DOI:10.3390/ijerph191912597 
Wendołowska, A., Kiełek-Rataj, E., Kalus, A., Czyżowska, D. (2021). The effect of depression and the reframing strategy on the level of satisfaction with family life in infertile and post-miscarriage couples: dyadic analyzes. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 47, 3, 150-173  DOI:10.34766/fetr.v47i3.874  
Czyżowska, N., Raszka, M., Kalus, A., Czyżowska, D. (2021). Posttraumatic Growth and Spirituality in Mothers of Children with Pediatric Cancer. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, 6, Numer artykułu: 2890, 1-9  DOI:10.3390/ijerph18062890
Gurba, E., Senejko, A., Godawa, G., Kalus, A. (2021). Closeness to Parents and Experiencing Threats with  COVID-19 Mediates the Link between Personality and  Stress among Adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, 2, Numer artykułu: 6358, 1-14 DOI:10.3390/ijerph18126358 
Kalus, A., Mazurek, E., Szymańska, J. (2015) (red.). Architektura a rozwój człowieka. Ujęcie multidyscyplinarne. Wrocław: Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej
Kalus, A. (2009). Funkcjonowanie systemu rodziny adopcyjnej. Analiza psychologiczna. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego
Kalus, A., Krok, D. (2007) (red.). Psychologiczny wymiar cierpienia. Teoria i badania. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego

Udział w konferencjach naukowych 

  • Kalus, A. (we współautorstwie) (2024). Diadyczne radzenie sobie ze stresem rodziców adopcyjnych a dobrostan i style przywiązaniowe. Plakat podczas 32. OGÓLNOPOLSKIEJ KONFERENCJI PSYCHOLOGII ROZWOJOWEJ pt. Wspieranie Rozwoju - Postęp i Przemiana, UŁ (6-8.o6)
  • Kalus, A. (2022). Relacje w rodzinie adopcyjnej. Kim jesteśmy dla siebie nawzajem? Wykład plenarny na zaproszenie organizatorów VII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej PSYCHOLOGIA W SŁUŻBIE RODZINY – RODZINA W CYKLU ŻYCIA UG Gdańsk

Członkostwo w Radzie Naukowej konferencji

  • European Association of Developmenal Pychology, 2021
  • I - IV Ogólnopolska Konferencja Parentologiczma, Poznań, 2019, 2021, 2023, 2025
  • VII Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Psychologia w służbie rodziny”, Gdańsk, 2022
  • 29-31 Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej Warszawa, 2021, 2022, 2023

Dr Joanna Fryt

Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracę doktorską pt. Samoregulacja i funkcjonowanie poznawcze dzieci z astmą i cukrzycą typu 1 w okresie późnego dzieciństwa obroniła na Wydziale Filozoficznym UJ w 2012r. W pracy badawczej po doktoracie koncentruje się na uwarunkowaniach skłonności do ryzyka u adolescentów i młodych dorosłych, w tym czynnikach sprzyjających podejmowaniu ryzyka pozytywnego i negatywnego.
Główna wykonawczyni w grancie NCN Sonata-bis: Poznawcze, motywacyjne i osobowościowe uwarunkowania skłonności do ryzyka u adolescentów i młodych dorosłych (2016-2019) oraz w grancie MNiSW: Funkcjonowanie poznawcze i samoregulacja dzieci chorych na astmę oskrzelową i cukrzycę typu 1 w okresie późnego dzieciństwa (2009-2011). Uczestniczyła w programie Erasmus+ (Chorwacja 2025). Absolwentka Szkoły Trenerów Edukacyjnych i Rozwojowych STER przy Fundacji na Rzecz Bezpieczeństwa i Współpracy w Szkole „Falochron”. Współpracowniczka Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Krakowski Ośrodek Terapii”.

Publikacje naukowe  Polska Bibliografia Naukowa    Google Scholar

Fryt, J., Szczygieł, M., Duell, N. (2025). Positive and negative risk-taking and decision-making in the Balloon Emotional Learning Task (BELT). International Journal of Behavioral Development https://doi.org/10.1177/01650254251337732
Fryt, J. (2024). Positive and negative risk-taking in adolescents and adults – what we already know? Polish Psychological Bulletin, 55, 87–93 https://doi.org/10.24425/ppb.2024.150359 
Fryt, J., Duell, N., Szczygieł, M. (2024). Psychological profiles associated with positive and negative risk-taking in adults. Current Psychology, 43, 12744–12753 https://doi.org/10.1007/s12144-023-05349-8  
Fryt, J., Smoleń, T., Czernecka, K., Szczygieł, M., La Torre, A. (2023). Is the impact of high reward sensitivity and poor cognitive control on adolescent risk-taking more visible in rewarding conditions? Current Psychology, 42, 4458–4468 https://doi.org/10.1007/s12144-021-01769-6 
Fryt, J., Szczygieł, M., Duell, N. (2022). Positive and negative risk-taking: Age patterns and relations to domain-specific risk-taking. Advances in Life Course Research, 54, 4, 100515 https://doi.org/10.1016/j.alcr.2022.100515 
Smoleń, T., Fryt, J., Czernecka, K., Szczygieł, M. (2022). In search of the functional base of risk-taking: inexperience and safety. The Journal of General Psychology, 150, 4, 423–452 https://doi.org/10.1080/00221309.2022.2097164 
Fryt, J., Szczygieł, M., Duell, N. (2021). Positive and negative risk-taking in adolescence: Age patterns and relations to social environment. New Directions for Child and Adolescent Development, 179, 127-146 https://doi.org/10.1002/cad.20431 
Fryt, J., Szczygieł, M. (2021). Predictors of positive and negative risk-taking in adolescents and young adults: similarities and differences. Europe’s Journal of Psychology, 17, 1, 17-30 https://doi.org/10.5964/ejop.2169 

Udział w konferencjach naukowych 

  • Fryt J., Duell, N. (2024). ISSBD 2024 – 27th Biennal Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, Lisbon. Wystąpienie pt. Positive and negative risk-taking and decision-making in the balloon emotional learning task (16-20 June)
  • Fryt, J., Szczygieł, M. (2021). ICP 2020+ – 32th International Congress of Psychology, Prague. Poster pt. Positive and negative risk-taking: Age patterns and predictors (18-23 July)
  • Fryt, J., Smoleń, T., Czernecka, K., Szczygieł, M., La Torre, A. (2019). ESCOP 2019 – 21th Meeting of the European Society for Cognitive Psychology, Tenerife, Spain. Poster pt. Adolescent risk-taking is reward-driven rather than impulsive (25-29 September)
  • Smoleń, T., Fryt, J., Czernecka, K., Szczygieł, M., La Torre (2019).  A.ESCOP 2019 – 21th Meeting of the European Society for Cognitive Psychology, Tenerife, Spain, Poster pt. Is there anything in risk besides the tendency to exploration and high rewards discounting? (25-29 September)
  • Fryt, J., Smoleń, T., Czernecka, K., Szczygieł, M., La Torre, A. (2018). EARA2018 – 16th Biennal Meeting of European Association for Research on Adolescence, Ghent, Belgium. Poster pt. Risk, rewards and cognitive control in adolescence. Testing the behavioral predictions of the Dual Systems Model (12-15 September)
  • Fryt, J., Smoleń, T., Czernecka, K., La Torre, A., Szczygieł, M. (2017). CogSci 2017 – 39th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, London. Poster pt. Risk, cognitive control and adolescence: Challenging the dual systems model (26-29 July)

Mgr Karolina Juszkiewicz

Absolwentka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, na kierunku psychologia. Pracę magisterską przygotowywała w ramach Katedry Psychoterapii i Psychologii Zdrowia pod kierunkiem ks. Profesora Kazimierza Popielskiego, ucznia V.E. Frankla w nurcie Logoteorii i Logoterapii. Empiryczna praca magisterska na temat Poczucie sensu życia osób w okresie starości została opublikowana w Instytucie V.E.Frankla w Wiedniu. Dodatkowe wykształcenie zdobyła podczas studiów w Archidiecezjalnym Studium Życia Rodzinnego w Częstochowie. Ukończone studia podyplomowe w zakresie psychologii sportu na AWF w Warszawie oraz Pedagogiki specjalnej, surdopedagogiki na AP w Krakowie, dały dodatkowe kwalifikacje w zakresie psychologa sportu oraz pedagoga specjalnego i surdopedagoga. Psycholog praktyk, od 20 lat pracująca w zakresie diagnozy psychologicznej dzieci i  poradnictwa psychologicznego. Aktualnie zaangażowana w projekty rodzinne: prowadzenie warsztatów dla rodziców „Dom  mocnych więzi”, projekty Akademii Familijnej oraz projekt mentoringowy: Silna jak mama.
W zakresie diagnostyki psychologicznej, oprócz aktualnie stosowanych metod diagnostycznych w poradnictwie psychologicznym dzieci, zorientowana na diagnozę małego dziecka, zwłaszcza diagnozę funkcjonalną KORP – Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego KORP – test do diagnozy funkcjonalnej rozwoju dziecka w wieku od 1m.ż. do 9r.ż.,  Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego - KORP - Programy Terapii, KOZE – Karty Oceny Zachowania i Emocji oraz KOJR – Karty Oceny Jakościowej Rozwoju-udział w konsultacji narzędzia diagnostycznego we współpracy z autorką Anna Bogacz-Rybczak, Elżbieta Bogacz. Prywatnie żona i matka czwórki dzieci.

Reprezentowana dziedzina: nauki społeczne
dyscyplina: psychologia w specjalności: psychologia rodziny, psychologia kliniczna dzieci oraz surdopedagogika 

Publikacje naukowe  Polska Bibliografia Naukowa   Google Scholar  Ludzie Nauki

Jędrek G., Jędrek K. (2014). The cultural net and theoryginality trap- interpretation as a tool for quality of life research. Sieć kultury i pułapka oryginalności- interpretacja w badaniach nad poczuciem jakości życia. W: A. Wudarski (red.), W poszukiwaniu jakości życia. Studium interdyscyplinarne (s. 955-970). Frankfurt nad Odrą, Częstochowa, Osnabruck
[...], Jędrek, K. (2010). Poczucie jakości życia a osobowość sportowców dyscyplin indywidualnych i zespołowych. Przegląd Psychologiczny, 53, 1, 9-32  Link do publikacji   
Jędrek, K. (2010). Poczucie jakości życia a style radzenia sobie ze stresem w badaniach porównawczych osób o różnym poziomie preferencji w zakresie aktywności fizycznej. W: R. Derbis (red.), Psychologiczne konteksty jakości życia społecznego (s. 245-259). Częstochowa: Wydawnictwo AJD
Jędrek, K. (2009).Trening szczęścia jako metoda warsztatu technik automodyfikacji. W: M. Ćwiklicki, M. Jabłoński (red.) Konsulting. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju w Polsce (s. 43-52). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego
Jędrek, K. (2007). Nasilenie lęku u osób w okresie starości i jego związek z poczuciem sensu życia. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Seria: Psychologia, z. XIV, 21-39

Udział w konferencjach naukowych 

  • Juszkiewicz, K. (2025). Sposób na trudne dziecko w procesie uczenia się. Wystąpienie podczas Konferencji Neurodydaktycznej Język i mózg Częstochowa RODN "WOM", 16.1o. (akceptacja zgłoszenia przez organizatorów)
  • Jędrek, K. (2008). Osobowość, stany nastroju i poczucie szczęścia a style radzenia sobie ze stresem. Badania porównawcze osób o różnym poziomie preferencji w zakresie aktywności ruchowej. Referat podczas XXXIII Zjazdu Naukowego PTP pt. Żyć godnie. UAM Poznań (Streszczenie, s. 87).

Artykuły popularyzacyjne:  Jędrek, K. (2011). Wysoka jakość życia. Charaktery. Magazyn Psychologiczny. Peryskop, Badania, 11, 74.


Mgr Julita Kielińska - Kancerek

Absolwentka psychologii na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Tytuł magistra otrzymała broniąc pracę pod tytułem „Zakres identyfikacji społecznych a postawy wobec obywateli Ukrainy i wybaczanie międzygrupowe” przygotowaną pod kierownictwem dr hab. Doroty Czyżowskiej, prof. UJ.

Dodatkowo ukończyła studia podyplomowe na kierunku psychologia transportu z elementami psychodiagnostyki na Uniwersytecie Humanistyczno-Społecznym SWPS; Studium Pedagogiczne UJ. Była członkiem zespołów badawczych na Uniwersytecie Jagiellońskim, biorąc udział w realizacji projektów naukowych o zasięgu krajowym oraz międzynarodowym. Jej zainteresowania naukowe i zawodowe koncentrują się wokół zagadnień psychologii klinicznej dzieci i młodzieży. W ramach aktywności międzynarodowej współuczestniczyła w projekcie naukowo-dydaktycznym "Studenci - Studentom edycja 2022" przygotowanym przy współpracy Studenckiego Koła Naukowego "Sympatycy Psychologii" realizowanym w Uniwersytecie Śląskim w Opawie (Republika Czeska, kwiecień 2022). 
Reprezentowana dziedzina: nauki społeczne
dyscyplina: psychologia

Publikacje naukowe   Polska Bibliografia Naukowa   Ludzie Nauki   Google Scholar

Hall, B., Schmidt, K., Wagge, J., [...], Kielińska, J. i in. (2024). Registered Replication Report: A Large Multilab Cross-Cultural Conceptual Replication of Turri et al. (2015). Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 7(4)  doi:10.1177/25152459241267902 
Kielińska, J. (2024). Identyfikacja z ludzkością a postawy Polaków wobec obywateli Ukrainy. W: E. Napora (red.), Badania i pomoc psychologiczna (s. 53-64).  Częstochowa: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Długosza. Monografia otrzymała grant MEiN w ramach programu Doskonała Nauka II - wsparcie monografii naukowych  Link do publikacji
Kornacka – Skwara, E., Napora, E., Kielińska, J., Cabanova, V., Kocourkova, V. (2023). Obraz rodziny w międzykulturowych badaniach porównawczych studentów polskich i czeskich wykonanych Testem Rysunku Rodziny. W: M. Kaźmierczak, A. Lewandowska - Walter (red.), Rodzina w cyklu życia - rozwój, zmiana, kryzys. ISBN: 978-83-63487-63-8  
Buchanan, E., Lewis, S., Paris, B., Forscher, S., ... , Kielińska, J. (2023). The Psychological Science Accelerator’s COVID-19 rapid-response dataset. Scientific data, 10(1), 87 
Legate, N., Nguyen, T.T., Weinstein, N. ... Kielińska, J. (2022). A global experiment on motivating social distancing during the COVID-19 pandemic. Proceedings of the National Academy of Sciences,119(22)  
Dorison, C. A., Lerner, J. S., Heller, B. H., Rothman, A. J., … Kielińska, J. (2022). In COVID-19 health messaging, loss framing increases anxiety with little-to-no concomitant benefits: Experimental evidence from 84 countries. Affective Science, 3(3), 577-602
Wang, K., Goldenberg, A., Dorison, C., …, Kielińska, J. (2021). A multi-country test of brief reappraisal interventions on emotions during the COVID-19 pandemic. Nature Human

Udział w konferencjach naukowych 

  • Kielińska, J. (2024). Twórczość internetowa adolescentów i młodych dorosłych dotycząca lęku społecznego - perspektywa rozwojowa. Plakat podczas 32. OGÓLNOPOLSKIEJ KONFERENCJI PSYCHOLOGII ROZWOJOWEJ pt. Wspieranie Rozwoju - Postęp i Przemiana, UŁ 6-8.o6)
  • Kielińska, J. (2023). Samouszkodzenia - przegląd badań i strategii terapeutycznych w podejściu poznawczo-behawioralnym. Wystąpienie podczas Sympozjum Naukowego "Wieczór z Psychologią#7" pt. Psychoterapia: spójność celów w różnorodności podejść. Katedra Psychologii UJD Częstochowa  (30.o3.) 
  • Kornacka – Skwara, E. Kielińska, J., Napora, E. (2023). Relacje w rodzinie dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w kontekście wojny na Ukrainie. Badania pilotażowe z wykorzystaniem Testu Rysunku Rodziny. Plakat podczas 31. Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej nt. Rozwijający się człowiek w świecie nowych i ponadczasowych wyzwań (1-3.o6.), Bydgoszcz  Streszczenie
  • Kielińska, J. (2022). My vs oni - o postawach Polaków wobec Ukraińców w kontekście identyfikacji społecznych. Prezentacja podczas Sympozjum Naukowego "Wieczór z Psychologią #6" pt. Badania i pomoc psychologiczna. Katedra Psychologii UJD Częstochowa (10.11.)
  • Kielińska, J. (2022). Ocena subiektywnego dobrostanu uczniów w trakcie trwania nauki zdalnej oraz ich postawy wobec nauki na odległość, a uwarunkowania osobowościowe. Referat podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. Kryzys czy szansa na zmianę? Wpływ pandemii covid-19 na edukację i społeczeństwo. UP Kraków, UW Warszawa (13.o1.)

Mgr Klaudia Korkus

Absolwentka studiów magisterskich z psychologii Uniwersytetu Opolskiego, które ukończyła obroną pracy magisterskiej pt. Wpływ religijności na postawy wobec homoseksualizmu. Dodatkowo, wiedzę, kompetencje i umiejętności pogłębiała kończąc Studium Pedagogiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim, Studia Podyplomowe na kierunku Terapia pedagogiczna i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na Uniwersytecie Śląskim oraz Studium Terapii Dzieci i Młodzieży w Dolnośląskim Centrum Psychoterapii.
Posiada kilkuletnie doświadczenie zawodowe w pracy z dziećmi i młodzieżą, zarówno w normie intelektualnej jak i zmagającymi się z niepełnosprawnością ruchową oraz intelektualną.

Publikacje i udział w projektach naukowych  Ludzie Nauki

[...] Korkus, K. [...] (2025). Różnicowanie psychologicznych wymiarów funkcjonowania z uwzględnieniem wieku życia badanych osób. Analiza porównawcza. Zeszyty Naukowe Akademii Górnośląskiej, 25, 37 - 45 DOI: 10.53259/2025.01.04 
Napora, E., Kornacka - Skwara, E., Korkus, K. (2025, w redakcji). Predictors of Life Satisfaction and Loneliness in a Study of Grandparents from Poland. Aging & Mental Health 

Udział w projekcie 

  • Związek międzypokoleniowej solidarności z dobrostanem psychicznym u badanych dziadków. Mediacyjna rola samotności i przyjaźni. Członek zespołowego projektu empirycznego realizowanego w Katedrze Psychologii

Udział w konferencjach naukowych

  • Korkus, K. (2025). Wpływ emocji na uczenie się. Wystąpienie podczas Konferencji Neurodydaktycznej Język i mózg Częstochowa RODN "WOM", 16.1o. (akceptacja zgłoszenia przez organizatorów)
  • [...] Korkus, K. (2025). Relacje z dorosłymi dziećmi jako predyktor samotności i satysfakcji z życia u osób w późnej dorosłości. Plakat podczas IV Ogólnopolskiej Konferencji Parentologicznej pt. Praktyki rodzicielskie a dobro dziecka, UAM Poznań (23–24.o5.)
  • Korkus, K. (we współpracy). (2025). Znaczenie samotności i przyjaźni dla dobrostanu psychicznego badanych dziadków. Prezentacja podczas Ogólnopolskiego Seminarium Śródrocznego Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka pt. Rodzinne i indywidulane konteksty rozwoju człowieka, 6.o3. on-line

Dr Elżbieta Kornacka - Skwara

Studia w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim na kierunkach: Psychologia oraz Filozofia teoretyczna. Praca magisterska - Promotor prof. dr hab. M. Braun-Gałkowska „Relacja między matką a dzieckiem w rodzinie dziecka doznającego przemocy". W latach 1990-92 dwukrotny pobyt językowy w USA. Rozprawa doktorska - Promotor prof. dr hab. M. Braun-Gałkowska „Psychologiczna analiza systemów rodzinnych mężczyzn bezrobotnych". Prowadzi badania w nurcie systemowym. Obszar zainteresowań to psychologiczna analiza systemów rodzinnych doświadczających sytuacji trudnych (rodziny osób bezrobotnych, uzależnionych, na emigracji, bezpieczeństwo rodziny).
Reprezentowana dziedzina: nauki społeczne
dyscyplina: psychologia
specjalność: psychologia rodziny, psychologia społeczna

Publikacje naukowe  Polska Bibliografia Naukowa   Ludzie Nauki    Google Scholar

Kornacka-Skwara E. (2017). Polityka wobec rodziny jako czynnik modyfikujący zagrożenia bezpieczeństwa systemów rodzinnych, (Red.) H. Ćwięk, Res Politicae, Wydawnictwo Akademii im. J. Długosza
Kornacka-Skwara E. (2017). Znacznie potrzeb podstawowych dla bezpieczeństwa rodzin – analiza porównawcza środowisk Polski i Francji w świetle teorii A. Maslowa, Prace Naukowe AJD w Częstochowie. Pedagogika, 2/ t. 26, DOI 10.16926/p.2017.26.33  (współautor Andrzej Skwara)
Kornacka-Skwara E., Kostrzewska, J., Jarosz, M., Miarka, K. (2017). Coaching in the process of teaching and tutoring/Coaching in teaching and education processes. Acta Humanica, volume 14, issue 3, s.38-45. Wydawnictwo University of Zilina Faculty of Humanities, ISSN 1336-5126, EV 1759/08  
Kornacka-Skwara, E. (2020). Percepcja rodziny w rysunkach dziewcząt z rodzin z uzależnieniem od alkoholu - badania pilotażowe. Pedagogika. Studia i Rozprawy, t. XXIX, s. 219-230  https://doi.org/10.16926/p.2020.29.15   
Napora, E., Kornacka - Skwara, E. (2022). Komunikowanie się i prężność jako predyktory radzenia sobie ze stresem. Różnicująca rola wieku badanych adolescentów. Psychologia Wychowawcza, 26, 5-24 https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.3381 
Kornacka – Skwara, E. (2025). Monografia Badania i pomoc psychologiczna jako wartość praktyczna dla specjalistów. Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze, 636(1), 62–72  https://doi.org/10.71358/pow.1869    
Napora, E., Kornacka - Skwara, E., Korkus, K. (2025, w redakcji). Predictors of Life Satisfaction and Loneliness in a Study of Grandparents from Poland. Aging & Mental Health 

W obszarze działalności organizacyjnej, była członkiem zespołu Zakładu Psychologii przygotowującego wniosek o utworzenie jednolitych studiów magisterskich na kierunku Psychologia (2021).

Udział w konferencjach naukowych

  • [...] Kornacka - Skwara, E. (2025). Relacje z dorosłymi dziećmi jako predyktor samotności i satysfakcji z życia u osób w późnej dorosłości. Plakat podczas IV Ogólnopolskiej Konferencji Parentologicznej pt. Praktyki rodzicielskie a dobro dziecka, UAM Poznań (23–24.o5.).
  • Kornacka - Skwara, E. (we współpracy). (2025). Znaczenie samotności i przyjaźni dla dobrostanu psychicznego badanych dziadków. Prezentacja podczas Ogólnopolskiego Seminarium Śródrocznego Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka pt. Rodzinne i indywidulane konteksty rozwoju człowieka, 6.03. on-line
  • Kornacka – Skwara, E. Kielińska, J., Napora, E. (2023). Relacje w rodzinie dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w kontekście wojny na Ukrainie. Badania pilotażowe z wykorzystaniem Testu Rysunku Rodziny. Plakat podczas 31. Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej nt. Rozwijający się człowiek w świecie nowych i ponadczasowych wyzwań (1-3.o6.), Bydgoszcz
  • Kornacka-Skwara, E., Napora, E., Cabanová, V., Kocourková, V.  (Uniwersytet Śląski w Opavie) (2022). Subiektywny obraz rodziny w badaniach młodzieży polskiej i czeskiej. Badania porównawcze. Plakat podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Psychologia w służbie rodziny, UG (26-27.o9)
  • Kornacka - Skwara, E. (2021). Obraz rodziców w okresie pandemii w rysunkach dziewcząt z rodzin uzależnionych. Referat podczas II Ogólnopolskiej Konferencji Parentologicznej, Rodzicielstwo w zmieniającym się świecie. UAM Poznań (15-16.o6.)

Dr Andrzej Margasiński

Psycholog, nauczyciel akademicki, terapeuta i trener. Studiował psychologię i filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Praca magisterska z psychologii „Droga do wolności w psychologii humanistycznej i u mistyków chrześcijańskich, promotor prof. Anna Gałdowa, doktoryzował się na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, praca „Psychologiczna analiza systemów rodzinnych z chorobą alkoholową”, promotor prof. Maria Braun-Gałkowska. Pracę zawodową jako psycholog rozpoczął w I Klinice Psychiatrii AM w Krakowie, w Częstochowie pracował na Oddziale Psychiatrycznym Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego. Pracownikiem WSP/AJD/ UJD jest od 1987 roku. Naukowo zajmuje się  uzależnieniami, głównie problematyką systemów rodzinnych z chorobą alkoholową, diagnozą psychometryczną członków rodzin, zagadnieniami psychopatologii i psychoprofilaktyki, w ostatnich latach także zagadnieniami postaw wobec homoseksualizmu i antropologiczno-społecznymi konsekwencjami  koncepcji genderowych. W okresie 2003 ̶ 2008 pełnił obowiązki dziekana Wydziału Pedagogicznego Akademii im. Jana Długosza.

Reprezentowana dziedzina: nauki społeczne
dyscyplina: psychologia
specjalność: psychologia rodziny, psychologia uzależnień, psychologia postaw

Wybrane publikacje naukowe  Polska Bibliografia Naukowa   Google Scholar   Wykaz publikacji    

Margasiński, A. (2025). Kwestionariusz zależności emocjonalnej. Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie 

Marianowicz-Szczygieł A., Margasiński A., Haynes L., Smyczynska J., van Mol A., Pietruszewski K., Próchniewicz J., Wozinska K., B. Chazan, Chochel K., Białecka B., Kołodziejczyk A. (2024). Standardy i wytyczne Stowarzyszenia Psychologów Chrześcijańskich w zakresie diagnozy oraz terapii dzieci i młodzieży z problemami identyfikacji płciowej. Warszawa: Stowarzyszenie Psychologów Chrześcijańskich. 
Margasiński, A., Marianowicz - Szczygieł, A. (2024). Kontrowersje wokół „zmiany płci” – między afirmacją a życzliwym powstrzymywaniem. Quarterly Journal Fides et Ratio, 57(1), 31-47
https://doi.org/10.34766/fetr.v57i1.1254 
Margasiński, A. (2022). Dysfunctional symptoms in the wives of alcoholics measured by the Emotional Dependency Questionnaire / Nasilenie objawów dysfunkcyjnych u żon alkoholików mierzonych Kwestionariuszem Zależności Emocjonalnej. Alcoholism and Drug Addiction /Alkoholizm i Narkomania, 35 (1), 43-66 
Margasiński, A., Białecka, B. (2021). Developmental Regularities and the Issue of Adopting Homosexual Orientation by Adolescents - a Review of Research and Opinions. Quarterly Journal Fides et Ratio, 3(47), 239-260 https://doi.org/10.34766/fetr.v47i3.697   
Margasiński, A. (2021). Traps of psychological diagnosis on the example of the barnum effect and the so-called syndrome of adult children from dysfunctional families. Studia Psychologica. Theoria et Praxis. Numer specjalny, 147-163

W obszarze działalności organizacyjnej, był członkiem zespołu Zakładu Psychologii przygotowującego wniosek o utworzenie jednolitych studiów magisterskich na kierunku Psychologia (2021).

Udział w konferencjach naukowych 

  • Margasiński, A. (2025). Transseksualna fala wśród nastolatków z perspektywy psychologii. Prezentacja podczas Ogólnopolskiego Seminarium Śródrocznego Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka pt. Rodzinne i indywidulane konteksty rozwoju człowieka, 6.03. on-line
  • Margasiński, A. (2024). Kwestionariusz Zależności Emocjonalnej jako narzędzie do pomiaru nasilenia objawów dysfunkcyjnych u bliskich osób z uzależnieniem. Wykład podczas Konferencji pt. Diagnoza i terapia bliskich osób z uzależnieniem – nowe spojrzenie. Wojewódzki Ośrodek Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnienia, Poznań (o5.12)
  • Margasiński, A. (2022). Współuzależnienie czy objawy kliniczne? Obraz żon alkoholików w świetle Kwestionariusza Zależności Emocjonalnej własnej konstrukcji. Referat podczas III Ogólnopolskiej Naukowo-Szkoleniowej Konferencji pt. Kliniczne Aspekty Diagnozy Psychologicznej. UKW Bydgoszcz (19-20.o9)
  • Margasiński, A. (2022). Role psychologiczne w rodzinach alkoholowych w teorii i badaniach. Wystąpienie podczas III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. Zjawisko uzależnień – profilaktyka, diagnostyka i terapia, (gość honorowy). Fundacja TYGIEL Konferencja online (20.o5)
  • Margasiński, A. (2021). Rodzicielstwo par homoseksualnych - trudności metodologiczne i przegląd badań. Referat podczas II Ogólnopolskiej Konferencji Parentologicznej pt. Rodzicielstwo w zmieniającym się świecie. UAM Poznań (15-16.06.) 
  • Margasiński, A. (2021). Prawidłowości rozwojowe a problem przyjmowania orientacji homoseksualnej przez nastolatki. Referat podczas 46. Zjazdu Psychiatrów Polskich, Szczecin (24-26. o6.). Wystąpienie zostało wyróżnione przez Organizatorów

Dr Agnieszka Miklewska

Doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii; rozprawa doktorska pt. „Temperament a inteligencja - studium rozwojowe" pod kierunkiem prof. dr hab. Jana Strelaua, Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Psychologia ze specjalnością: psychologia kliniczna, Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Pedagogika Specjalna, specjalność: Resocjalizacja (z wyróżnieniem), Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jest specjalistą psychologii klinicznej, wieloletnim biegłym sądowym opiniującym w sprawach dotyczących opieki nad dziećmi, zarówno na etapie rozwodu rodziców jak i po jego orzeczeniu. Posiada szerokie doświadczenie terapeutyczne zdobyte w pracy z dziećmi doświadczającymi objawów PAS, a także z rodzicami usiłującymi przeciwdziałać temu zjawisku.
Reprezentowana dziedzina: nauki społeczne
dyscyplina: psychologia 
specjalność: psychologia kliniczna, psychologia sądowa

Publikacje naukowe  Polska Bibliografia Naukowa   Ludzie Nauki

Miklewska, A. (2021). Alienacja rodzicielska - zagrożenie dla zdrowia psychicznego dziecka. W: E. Napora (red.), Niepokoje i nadzieje współczesnej rodziny. Teoria i Praktyka,  s. 145-168. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, ISBN 978-83-66536-44-9  
Miklewska, A. (2023). Psycholog w roli biegłego sądowego. W: Angelika Kleszczewska-Albińska (red.). Różnorodne wyzwania w pracy psychologa. Szanse i zagrożenia, R. 12, s. 257-281. Warszawa: Menagerska Akademia Nauk Stosowanych. ISBN 978-83-7520-260-1 
Miklewska, A. (2023). Nieobecność krzywdząca dziecko: porzucenie, zaniedbanie, rozstanie. Wybrane konsekwencje rozwojowe na podstawie orzecznictwa sądowego. W: Angelika Kleszczewska-Albińska (red.). Różnorodne wyzwania w pracy psychologa. Szanse i zagrożenia, R. 6, s.121-144. Warszawa: Menagerska Akademia Nauk Stosowanych. ISBN 978-83-7520-260-1

Miklewska, A. (2024). Supported employment - a pathway to integration and independence for people experinencing homelessness. Humanities and Social Sciences 31(3), 79-89  Link do publikacji

W obszarze działalności organizacyjnej, była członkiem zespołu Zakładu Psychologii przygotowującego wniosek o utworzenie jednolitych studiów magisterskich na kierunku Psychologia (2021).

Udział w konferencjach naukowych 

  • Miklewska, A. (2021). Ochrona życia i zdrowia pacjentów ze stomią - konsekwencje pandemii SARS-COV-2. Referat podczas Seminarium pt. Rola i znaczenie organizacji socjalnych w ograniczaniu skutków społecznych i zdrowotnych pandemii COVID-19. Śląskie Forum Organizacji Pozarządowych "KaFOS", Katedra Polityki Społecznej, Pracy Socjalnej i Turystyki UJD, Częstochowa (23.o9.)

Dr Wojciech Napora  (członek Rady Dyscypliny)

Ukończył studia magisterskie i doktoranckie z psychologii w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. W dniu 4.11.2019 obronił z wyróżnieniem rozprawę doktorską pod tytułem „Wybrane psychologiczne wyznaczniki poczucia jakości życia u artystów scenicznych” przygotowaną w Katedrze Psychologii Różnic Indywidualnych pod kierunkiem prof. dra hab. A. Sękowskiego. Ukończył m.in. studia podyplomowe z zakresu Zarządzania Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Śląskim.
Jako członek zespołu brał udział w realizacji wielu projektów empirycznych prowadzonych m.in. na KUL-u w tym, w konstrukcji i pracach normalizacyjnych polskiej adaptacji testu psychologicznego; w tworzeniu narzędzia do pomiaru nieostentacyjnej konsumpcji oraz we współpracy z Guilhem Julia Institut de Recherche pour un Droit Attractif, Université Sorbonne Paris Nord, Francja. Prace projektowe nad cechami osobowości Wielkiej Piątki u Mistrzów Iluzji we współpracy z Anthony S.Barnhart z Carthage College Kenosha (USA), sfinalizowały się publikacją naukową. Jest pomysłodawcą wydarzeń naukowych "Wieczór z Psychologią", od 2020 roku głównym organizatorem cyklu sympozjów naukowych. Uczestnik programu Erasmus+ (Uniwersytet w Ostrawie, Republika Czeska 2025). 

Reprezentowana dziedzina: nauki społeczne
dyscyplina: psychologia
specjalność: psychologia różnic indywidualnych

Wybrane publikacje naukowe  Polska Bibliografia Naukowa    Google Scholar   ResearchGate 

Napora, W., Barnhart, A. S. (2025). Big Five personality traits, curiosity, and exploration in the world’s best magicians. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. Advance online publication https://doi.org/10.1037/aca0000745   
Napora, W., Simoes, A. (2024). The role of activity, emotional reactivity and emotional intelligence in assertiveness. Archives of Psychiatry and Psychotherapy, 4, 55–65 DOI: 10.12740/APP/188628  
Napora, W. (2024). Artyści sztuki iluzji, aktorzy teatralni i ich poczucie jakości życia. Kultura i Edukacja, 2 (144), 195–213 DOI: 10.15804/kie.2024.02.10    
Napora, W., Vebjørn, E. (2023). Self-esteem and emotional reactivity of actors and magicians: a comparative study. Polish Psychological Bulletin, 54(3), 229-244  DOI: 10.24425/ppb.2023.148055  
Napora, W. (2023). Predictors of sense of quality of life and the moderating role of stage experience in a group of illusionists. Health Psychology Report  https://doi.org/10.5114/hpr/159462   
Rzepka, J., Napora, W. (2022). Związek przesądności i wiary w zjawiska niewyjaśnione z cechami osobowości typu D i orientacją na działanie vs. stan w koncepcji Kontroli Działania Juliusa Kuhla. Colloquium, 14(2), 131-148
Napora, W., Julia, G. (2021). Personality traits as determinants of mindfulness of FISM Champions. Review of Psychology, 64 (3), 133-144
Napora, W., Julia, G. (2021). Cechy osobowości jako predyktory uważności u Mistrzów Świata Sztuki Iluzji FISM. Przegląd Psychologiczny, 64 (3), 27-38. DOI: 10.31648/pp.7352
Napora, W. (2021). Do ego-resiliency, self-efficacy and life orientation predict self-esteem of top world magicians? An international study. Psychological Thoughts, 14(1), 194-210
Napora, W., Sękowski, A. (2021). Psychological predictors of sense of quality of life of actors. Roczniki Psychologiczne, 24(1), 7-25 https://doi.org/10.18290/rpsych2111   
Napora, W., Sękowski, A. (2020). Różnice psychologiczne pomiędzy aktorami teatralnymi a iluzjonistami w zakresie kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej. Polskie Forum Psychologiczne, 25(4), 450–468  DOI: 10.14656/PFP20200405

W obszarze działalności organizacyjnej, był członkiem zespołu Zakładu Psychologii przygotowującego wniosek o utworzenie jednolitych studiów magisterskich na kierunku Psychologia (2021).

Udział w konferencjach naukowych

  • Napora, W. (2025). Inteligencja emocjonalna i cechy temperamentu jako determinanty  kompetencji asertywnych w dorosłości. Prezentacja podczas Ogólnopolskiego Seminarium Śródrocznego Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka pt. Rodzinne i indywidulane konteksty rozwoju człowieka, (6.03.) on-line
  • Napora, W., Barnhart, A. (2024). Big Five personality traits, curiosity, and exploration in the world’s best magicians. Plakat podczas konferencji organizowanej przez The Science of Magic Association (SoMA), Las Vegas (12-13.11)
  •  Napora, W. (2023). Sztuka kreowania złudzeń – osobowościowe i poznawcze aspekty sztuki iluzji. Referat podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. Wyobraźnia, twórczość, kreacja. UJ, UP-H Siedlce (4.o3)

Wykład na zaproszenie zagranicznego ośrodka naukowego 

  • Cognitive Science of Magic Wykład na zaproszenie dra Anthony’ego Barnhart’a, na Carthage College, USA (on-line, 29.o1.2025)

Mgr Michał Plaskura

Psycholog, studia magisterskie z psychologii ukończył na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. W pracy dyplomowej przygotowanej pod kierunkiem dr hab. prof. UŁ Iwony Janickiej analizował wpływ chronotypu czyli deklarowanej preferowanej pory aktywności na zdolności poznawcze, mające bezpośrednie przełożenie na efektywność w miejscu pracy. Przez okres studiów aktywnie kierował pracami Studenckiego Koła Naukowego Psychologii Klinicznej i Neuropsychologii na Uniwersytecie Łódzkim, m.in. organizując 3 edycje Ogólnopolskiej Konferencji Studentów i Młodych Naukowców Psych-On, która dalej jest kontynuowana, a w 2022 roku miała VII edycję. Brał udział w konferencjach jako aktywny uczestnik m.in.: konferencje "Psych-On" na Uniwersytecie Łódzkim, Psychoróżności na Uniwersytecie Śląskim. Zainteresowany jest psychologią języka i komunikacji. Uczestniczył w programie Erasmus+ (2024).
Prowadził warsztaty podczas konferencji Juvenes Pro Medicina na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi oraz popularyzował wiedzę naukową w ramach projektu mającego na celu de-stygmatyzację zaburzeń psychicznych „Psychologia Filmami w Żartach Żartami". Jest merytorycznym opiekunem Studenckiego Koła Naukowego "Open"

Publikacje naukowe  Polska Bibliografia Naukowa   Ludzie Nauki  

Plaskura, M. (2024). Związek między chronotypem, efektem synchronizacji a funkcjami poznawczymi mierzonymi Wiedeńskim Systemem Testowym w grupie studentek psychologii - czy godzina badania ma znaczenie? W: Napora, E. (red.), Badania i pomoc psychologiczna (s.107-120). Częstochowa: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Długosza. Monografia otrzymała grant MEiN w ramach programu Doskonała Nauka II - wsparcie monografii naukowych  Link do publikacji

Udział w projektach badawczych 

  • The influence of language used for self-description of mental disorder symptoms on the perception of the patient and the illness (we współautorstwie)  Link do projektu
  • Związek międzypokoleniowej solidarności z dobrostanem psychicznym u badanych dziadków. Mediacyjna rola samotności i przyjaźni. Członek zespołowego projektu empirycznego realizowanego w Katedrze Psychologii

Udział w konferencjach naukowych 

  • Plaskura, M. (2025). Stosunek polskich studentów do trigger warningów. Wstępne doniesienia z badań nad adaptacją narzędzia Trigger Warning Attitudes Scale. Prezentacja podczas Ogólnopolskiego Seminarium Śródrocznego Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka pt. Rodzinne i indywidulane konteksty rozwoju człowieka, 6.03. on-line
  • Plaskura, M. (we współpracy). (2025). Znaczenie samotności i przyjaźni dla dobrostanu psychicznego badanych dziadków. Prezentacja podczas Ogólnopolskiego Seminarium Śródrocznego Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka pt. Rodzinne i indywidulane konteksty rozwoju człowieka, 6.03. on-line

Mgr Julia Pańczyk

Psycholog z przygotowaniem pedagogicznym, certyfikowana w zakresie stosowania skali Stanford-Binet 5. Absolwentka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie. Zawodowo związana ze szkolnictwem podstawowym. Zainteresowania naukowe koncentruje wokół obrazu Ja i psychologii konsumenckiej. Autorka pracy magisterskiej poświęconej motywom samoewaluacji i postrzeganiu marek, napisanej pod kierunkiem dr hab. Olega Gorbaniuka i dr hab. Julii Gorbaniuk, prof. KUL. Współautorka publikacji w obszarze neuronauk poznawczych (Advances in Cognitive Psychology, 2024). 
Zaangażowana w działalność dydaktyczną i popularyzatorską, m.in. jako szkoleniowiec w projekcie Start w GIRLdev, wspierającym kobiety wchodzące do branży gier wideo. Aktywna członkini KNSP KUL, gdzie koordynowała sekcję arteterapii i współorganizowała konferencję „Aktualności Psychologiczne”.

Publikacje naukowe  Ludzie Nauki

Kopiś -Posiej, N., Cudo, A., Krukow, P., Augustynowicz, P., Postawa, B., Pańczyk, B. (2024). Facebook primes pain: an ERP study on priming and pain perception in empathic processes. Advances in Cognitive Psychology, vol. 20, no. 3, pp. 167-177,  DOI:10.5709/acp-0427-5  Link do publikacji


Mgr Bartosz Postawa

Psycholog z przygotowaniem pedagogicznym. Studia magisterskie ukończył w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim JPII w Lublinie, broniąc pracę dyplomową pt. Samoocena a postrzegane znaczenie marki usług z perspektywy obrazu siebie, napisaną pod kierunkiem dr hab. Olega Gorbaniuka oraz dr hab. Julii Gorbaniuk prof. KUL.
Podczas studiów angażował się w aktywność badawczą, pomagając w laboratorium eksperymentalnym, czego efektem była publikacja naukowa z zakresu neuropsychologii. Działał w Kole Naukowym Studentów Psychologii KUL jako współkoordynator Sekcji Arteterapii oraz pomagał w organizacji konferencji Aktualności Psychologicznych (Aktualia). Obecnie zajmuje się tematyką szkoleń - ostatnie warsztaty prowadził w projekcie Start w GIRLdev, finansowanym z funduszu Ministerstwa Cyfryzacji. Projekt polegał na zapewnieniu wsparcia kobietom rozpoczynającym karierę w branży gier wideo.

Publikacje naukowe  Polska Bibliografia Naukowa   Ludzie Nauki
Kopiś -Posiej, N., Cudo, A., Krukow, P., Augustynowicz, P., Postawa, B., Pańczyk, B. (2024). Facebook primes pain: an ERP study on priming and pain perception in empathic processes. Advances in Cognitive Psychology, vol. 20, no. 3, pp. 167-177  DOI:10.5709/acp-0427-5  Link do publikacji


Mgr Anna Potyka

Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Posiada wieloletnie doświadczenie dydaktyczne i organizacyjne w szkolnictwie wyższym, a także w pracy w obszarze opieki zdrowotnej i systemie edukacji, także z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności (w tym intelektualnej). Obszar zainteresowań naukowych: psychologia kliniczna, psychologia zdrowia i psychologia rozwoju człowieka, w szczególności problematyka wczesnych doświadczeń rodzicielskich, okresu pre- i perinatalnego, doświadczenia strat prokreacyjnych i przeżywania procesu żałoby na różnych etapach życia.

Publikacje naukowe  Polska Bibliografia Naukowa   Ludzie Nauki  

Potyka A., Suchon A. (2022). Using team teaching in work with children with specialeducationalneeds, W: Co-teaching – everyday life or Terra Incognita of contemporary education? Red. Pituła B., Kowalski M. Wydawca: Vandenhoeck, Ruprecht unipress (s.107-124)
Bieńkowska I., Potyka A., Suchon A. (2021). Specyfika kształcenia osób dorosłych w przestrzeni akademickiej. Toruń: Wydawnictwo Adama Marszałek 
Potyka A., Suchon A. (2019). Motherhood Is Not So "Temporary". Replacement and Temporary Guardians - True Emotions, JOHDAW, 7.


Mgr Magdalena Staniek

Absolwentka psychologii oraz filologii polskiej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna oraz terapeutka schematów. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy klinicznej i psychoterapeutycznej z osobami dorosłymi (staż kliniczny w Centrum Psychiatrii, praca w poradniach zdrowia psychicznego i zespole leczenia środowiskowego, praca w gabinetach psychoterapeutycznych). Współpracuje z organizacjami pozarządowymi, pomagając osobom doświadczonym kryzysem przemocy w bliskich związkach – prowadzi interwencję kryzysową oraz psychoterapię osób po traumach. Autorka publikacji popularyzujących tematykę psychologii oraz psychoterapii, m.in. artykułów dla „Charakterów” oraz poradników psychologicznych.
Zainteresowania naukowe obejmują tematykę zaburzeń osobowości, psychoterapii zaburzeń pourazowych (PTSD, zaburzenia dysocjacyjne, DID) oraz psychoterapii poznawczo-behawioralnej. 

Publikacje naukowe 

Staniek, M. (2025). Poza zasadą neutralności. Etyczne aspekty psychoterapii osób doświadczających przemocy interpersonalnej. Edukacja Etyczna (artykuł przyjęty do druku)
Staniek, M. (2025). Negative symptoms of schizophrenia - conceptualisation and therapeutic models in a cognitive-behavioural approach. Archives of Psychiatry and Psychotherapy (w recenzji) 

Publikacje popularnonaukowe  Ludzie Nauki

Staniek, M. (2019). Nieśmiałość ma przyszłość. Charaktery. Magazyn psychologiczny Link do publikacji
Staniek, M. (2018). Tak daleko choć tak blisko. Charaktery. Magazyn psychologiczny.

Członkostwo w stowarzyszeniach i organizacjach międzynarodowych

  • Członkini Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej
  • Członkini International Society of Schema Therapy
  • Członkini European Society for Trauma & Dissociation

Mgr Magdalena Świątek

Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracę magisterską pt. Postawy rodzicielskie a ocena skutków korzystania z nowych technologii przez ich dzieci w wieku przedszkolnym przygotowała pod kierunkiem prof. Barbary Szmigielskiej-Siuty.
Psycholożka w placówce opiekuńczo-wychowawczej oraz w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Posiada doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą, dziećmi z niepełnosprawnościami, zagrożonych demoralizacją i niedostosowaniem społecznym. Obszar zainteresowań naukowych: badania nad rodziną, nowe technologie w życiu dziecka i nastolatka.

Publikacje naukowe i udział w projektach badawczych  Ludzie Nauki  
Świątek, M. (2024). Związek postaw rodzicielskich z oceną przez rodziców efektów korzystania z nowych technologii u dzieci w wieku przedszkolnym. Fides et Ratio. Kwartalnik Naukowy (w recenzji)

Udział w projekcie 

  • Związek międzypokoleniowej solidarności z dobrostanem psychicznym u badanych dziadków. Mediacyjna rola samotności i przyjaźni. Członek zespołowego projektu empirycznego realizowanego w Katedrze Psychologii (2023 - 2025)

Udział w konferencjach naukowych 

  • Świątek, M. (we współpracy). (2025). Znaczenie samotności i przyjaźni dla dobrostanu psychicznego badanych dziadków. Prezentacja podczas Ogólnopolskiego Seminarium Śródrocznego Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka pt. Rodzinne i indywidulane konteksty rozwoju człowieka, 6.03. on-line

Mgr Amelia Plaskura

Studia magisterskie z psychologii ukończyła w Uniwersytecie Śląskim. Jednocześnie ukończyła studia z Filologii Angielskiej w Wyższej Szkole Lingwistycznej w Częstochowie. Posiada doświadczenie zawodowe w pracy z dziećmi i młodzieżą. Dodatkowe ukończone studia podyplomowe uprawniły do pracy w terapii osób w spektrum autyzmu oraz w terapii integracji sensorycznej. Dotychczasowy obszar zainteresowań badawczych to psychologia rewalidacyjna, psychologia szkolna, formy terapii dzieci i młodzieży z całościowymi zaburzeniami rozwoju, rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych u osób z niepełnosprawnościami. Jest uczestnikiem konferencji i kongresów naukowych o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Dotychczas realizowała granty wydawnicze "Nowa Era". Uczestniczyła w programie Erasmus+ (2024). 

Publikacje naukowe Polska Bibliografia Naukowa    Ludzie Nauki

Walotek, A. (2024). My Very Special Book –Bibliotherapy Project that Involves Working with Children with Special Needs. Application Proposal. Podstawy Edukacji. Ed-ucation for Diversity, Equity, and Inclusion, 17,129–140 http://dx.doi.org/10.16926/pe.2024.17.10 

Walotek, A. (2024). Rozwijanie kompetencji społecznych u dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju- zespołem Aspergera i autyzmem, przy pomocy metody projektu. Zeszyty Naukowe Akademii Górnośląskiej, 8(20), 98 -104  DOI: 10.53259/2024.08.10  Link do publikacji

Udział w projektach badawczych i dydaktycznych 

  • Związek międzypokoleniowej solidarności z dobrostanem psychicznym u badanych dziadków. Mediacyjna rola samotności i przyjaźni. Członek zespołowego projektu empirycznego realizowanego w Katedrze Psychologii
  • Skoordynowane  wsparcie pre i post adopcyjne. Diagnoza psychologiczna: rozwój psychoruchowy, całościowe zaburzenia rozwoju Śląski Ośrodek Adopcyjny (2024-2027).
  • Specjalistyczna diagnoza w obszarze całościowych zaburzeń rozwojowych, a w szczególności autyzmu, w tym Zespołu Aspergera dzieci przebywających w pieczy zastępczej. Współpraca z ROPS w Katowicach i Fabryką Postępu (członek zespołu - diagnoza pedagogiczna) (2023).
  • Odkrywaj świat z Uniwersytetem Jana Długosza (wykłady dla licealistów: Ciemna strona ludzkiej osobowości - eksperymenty, które zmieniły świat (listopad - grudzień 2023)

Udział w konferencjach naukowych 

  • Walotek, A. (we współpracy). (2025). Znaczenie samotności i przyjaźni dla dobrostanu psychicznego badanych dziadków. Prezentacja podczas Ogólnopolskiego Seminarium Śródrocznego Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka pt. Rodzinne i indywidulane konteksty rozwoju człowieka, 6.03. on-line
  • Walotek, A. (2024). Zachowania trudne - jak z nimi pracować? Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży - jak rozpoznawać, jak pomagać? Akademia WSB Dąbrowa - Górnicza (24.o1)
  • Walotek, A. (2024). Nowoczesne technologie - zastosowanie w terapii psychologicznej dzieci w wieku przedszkolnym. Referat podczas X Ogólnopolskiej Konferencji Akademia On-Line Hello e-learning! Co słychać w kształceniu zdalnym? Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Polski Uniwersytet Wirtualny, Łódź (18.10.)
  • Walotek, A. (2024). Wyzwania, szanse i trudności we współpracy psychologa szkolnego z rodzicami i opiekunami prawnymi. Referat podczas Konferencji naukowo-szkoleniowej pt. Szkoła wobec wyzwań współczesności, Bielsko-Biała.
    Walotek, A. (2023). Przemoc domowa z perspektywy psychologa szkolnego - czynniki ryzyka i czynniki chroniące. Referat podczas konferencji KCPU Przemoc domowa – perspektywa psychologiczna, społeczna i prawna, Warszawa (17.11.) 

Dr Agata Woźniak - Krakowian
 
Absolwentka Uniwersytetów: Śląskiego i Warszawskiego. Główny obszar zainteresowań naukowych to społeczna psychologia kliniczna, socjologia patologii i dewiacji oraz zaburzenia w kontaktach interpersonalnych.  Jest autorką ponad 90 publikacji naukowych. Współpracuje edytorsko z wieloma ośrodkami naukowymi w Polsce, takimi jak: Warszawa, Wrocław, Rzeszów, Kraków, Lublin, Gdańsk czy Łódź i zagranicą: Słowacja, Czechy, Włochy, Szwajcaria. W pracach naukowych porusza problematykę maladaptacji dzieci i młodzieży oraz trudności przystosowawczych ludzi w różnych fazach ontogenezy a także subiektywnej percepcji poczucia jakości życia różnych grup zawodowych w czasach zmian społecznych o typie anomii, co wymaga szerokiego oglądu społecznego. Celem badań własnych jest psychologiczna i socjologiczna analiza przejawów i przyczyn nieprzystosowania/ maladaptacji i jakości życia współczesnych ludzi na różnym etapie ontogenezy i różnych środowiskach społecznych (rodzina, miejsce pracy): głównie dorosłych pracujących i bezrobotnych, niepełnosprawnych, wykluczonych.

Reprezentowana dziedzina: nauki humanistyczne
dyscyplina: socjologia
specjalność: kliniczna psychologia społeczna, patologie społeczne, socjologia problemów społecznych

Publikacje naukowe  Polska Bibliografia Naukowa   Ludzie Nauki

Ciupiński A., Woźniak-Krakowian A., Mizgalski J.,(2018), Polska w relacjach euroatlantyckich, (w:) Res Politicae, tom X, Wyd. im. S. Podobińskiego AJD w Częstochowie, ISSN 2657-3342 s. 87–103.  
Grzywna Z., Woźniak-Krakowian A.,(2019), Oddziaływanie elit politycznych Federacji Rosyjskiej na bezpieczeństwo Rzeczypospolitej Polski (w:)  Polityka Federacji Rosyjskiej i jej 
konsekwencje dla bezpieczeństwa międzynarodowego ( red.),  M. Banasik. Wydanie pierwsze. Warszawa: Difin, s. 355,  
Kalyayev A., Kozłowski R., Woźniak-Krakowian A., Podolchak N., Dziurakh Y., (2019)., Collective identity andmulticulturalism in modern society and governance: Europen context, Vision 2025: Education Exellence and Management of Innovations Through Sustainable Economic Competitve Advantage, (IBIMA), ISBN: 978-0-9998551-3-3, 13-14, Madrid p. 9762-9771
Andreyeva S., Dudek M., Woźniak-Krakowian A., (2020), The Relevance of Intercultural Communication in The Context of Sustainable Economic Development and Advacing Education Exellence in the Era Global Pandemic (IBIMA), ISBN: 978-0-9998551-5-7, 4-5, Granada, p.8482-8489
Krapivina G., Novak-Kalyayeva L., Surina I., Shapovalova I., Wozniak-Krakowian A., (2021), Innovative Approaches to Non Standard Forms of Employment: Experience of Volunteers Recruiting, Innovation management and information technology impact on global economy in the era of pandemic. Proceedings of the 37th International BusinessInformation Management Association (IBIMA), ISBN: 978-0-9998551-6-4, 30-31 May 2021, Cordoba, Spain, p. 6987-6994


Współpraca 

  • Mgr Magdalena Sawicka  - psycholog szkolny 
  • Mgr Urszula Wojciechowska - Budzikur - psycholog, psychoterapeuta 
  • Mgr Małgorzata Nitecka - psycholog, psychoterapeuta 
  • Lek. med. Anna Syguda - Krawczyk - lekarz, specjalista psychiatra
  • Mgr Anna Dąbrowska - psycholog, specjalność psychologia zdrowia i jakości życia oraz psychologia sądowa 

Data dodania: 26 lipca 2025