W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

dr Anna Irasiak, prof. UJD

dr Anna Irasiak, prof. UJD


doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, profesor dydaktyczny w Katedrze Pedagogiki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie, absolwentka studiów doktoranckich na Wydziale Nauk Pedagogicznych Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu.

Zainteresowania badawcze: pedagogika międzykulturowa, kształcenie polskiego języka migowego, język migowy w edukacji dziecka niesłyszącego,  model edukacji dwujęzycznej (bimodalnej) dzieci głuchych, komputerowe obrazowania języka migowego (avatar PJM).


Publikacje:


Irasiak, A.; Kozak, J.; Piasecki, A.; Stęclik, T. (2023), Processing Real-Life Recordings of Facial Expressions of Polish Sign Language Using Action Units. Entropy, 25, 120. https://doi.org/10.3390/e25010120.

Irasiak, A. (2021). Implementacja aspektów międzykulturowych do programu nauczania polskiego języka migowego jako obcego na przykładzie kursu MOOC. Podstawy Edukacji. Wielokulturowość. Międzykulturowość. Transkulturowość, 14, 71–84.  https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/PE/article/view/1310/1145


Irasiak, A., Sroka, E., Górka, W., Socha, M., & Piasecki, A. (2021). Deaf-friendly research – conducting research using an electronic questionnaire. e-mentor, 5(92), 4–15. https://www.doi.org/10.15219/em92.1538

Irasiak, A., Sroka, E., Piasecki, A. (2021), Zwiększenie czytelności wypowiedzi w polskim języku migowym przez animowaną wirtualną postać. Badania użytkowników z wykorzystaniem nowych technologii, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam am Pertinentia, 19.  https://doi.org/10.24917/20811861.19.40

Piasecki A., Sroka, E., Irasiak, A. (2021). Możliwość zwiększenia czytelności wypowiedzi w polskim języku migowym przez animowaną wirtualną postać – w świetle badań jakościowych. Niepełnosprawność. Zagadnienia, problemy, rozwiązania, I-II/2021 (38-39). https://share.google/1iysckToW7KNcnRv8

Irasiak, A. (red.) (2019). Podstawy Edukacji. Język w edukacji– edukacja językowa, 12.  https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/PE/issue/view/88.

Irasiak, A. (2019). O potrzebie refleksji nad polskim językiem migowym jako przedmiotem nauczania i uczenia się. Podstawy Edukacji. Język w edukacji – edukacja językowa, 12, 123–136.  https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/PE/article/view/867/746.

Irasiak, A. (2018), Inkluzja poprzez akceptację różności – z doświadczeń realizacji projektu edukacyjnego. W: B. D. Gołębniak, M. Pachowicz (red.), Ku inkluzji społeczno-kulturowej w szkole. Od pedagogiki klasy do pedagogiki włączającej. Poznań: Collegium Da Vinci.  https://open.icm.edu.pl/items/1664575a-a91b-4d0a-ad42-2dc29db5c451

Irasiak, A.  (2017). Redakcja sekcji tematycznej Czasopisma naukowego Forum Oświatowe, 30(2), Tytuł sekcji. Nauczanie i uczenie się polskiego języka migowego. 147-148.  http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/614/372.

Irasiak, A. (2017). Kontekst międzykulturowy w nauczaniu polskiego języka migowego (PJM) – komunikat z badań. Forum Oświatowe, 30(2), 179–189. https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/483

Irasiak, A. (2016). Participatory action research in the environment of people with hearing disabilities – a research design. W: A. Rajsky (red.), JUVENILIA PAEDAGOGICA 2016. Aktuálne teoretické a výskumné otázky pedagogiky v konceptoch dizertačných prác doktorandov (s. 61-68). Trnava: Trnavska Univerzita. 

Irasiak, A. (2015). Edukacja dwujęzyczna dla rozwoju językowego dzieci Głuchych w kontekście założeń edukacji międzykulturowej. Forum Oświatowe, 27(1), 29–42.  http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/284.

Irasiak, A (2015). Metoda projektów w międzykulturowym kształceniu polskiego języka migowego jako obcego. Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika. XXIV, 211-220. https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/Pedagogika/issue/view/14/2.

Irasiak, A. (2014), Przejawy wolności i odpowiedzialności w pracy nauczyciela akademickiego. W: S. Sztobryn, K. Kamiński (red.), Wolność a wychowanie. Problemy, dylematy, kontrowersje (s. 309-318). Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Irasiak, A. (2014), Język migowy jako narzędzie w niwelowaniu barier w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnością narządu słuchu. W: E. Widawska, K. Skotnicki (red.), Społeczne i prawne aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością (s. 37-46). Częstochowa: Wydawnictwo im. S. Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. 

Irasiak, A. (2014) Społeczne i kulturowe aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością narządu słuchu. Podstawy edukacji. Trendy cywilizacyjne wobec wiedzy, innego człowieka, społeczeństwa. 2014 (7), 305-315. https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/PE/article/view/763/632.


Irasiak A., Piasecka M. (red). (2014), Podstawy Edukacji. Trendy cywilizacyjne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/PE/issue/view/69.

Irasiak, A. (2010), Tożsamość osób z implantem słuchowym. W: Derbis, R. (red.), Psychologiczne konteksty jakości życia społecznego (s. 371-390). Częstochowa: Wydawnictwo im. Adama Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Szczechla, A. Walaszek, A., (2008), Niewerbalna komunikacja emocji
w rzeczywistości wirtualnej. W: Derbis, R. (red.), Jakość życia od wykluczonych do elity (s. 647-664). Częstochowa: Wydawnictwo im. Adama Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.


Projekty badawcze, rozwojowe i dydaktyczne:


NCBR FERS, projekt "Uniwersytet dostępny II. Rozwój zmian organizacyjnych i podnoszenia kompetencji kadry z zakresu niepełnosprawności w UJD", FERS.03.01-IP.08-0143/24, realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027, (Kierownik projektu, 03.03.2025 – 28.02.2029);


NCBR FERS, projekt „Uniwersyteckie laboratoria wiedzy i doświadczeń. Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę w UJD”, realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027, (Zastępca kierownika projektu ds. organizacji wizyt studyjnych i staży, 02.01.2024 – 31.12.2026);

MEiN, projekt „Doskonałość dydaktyczna uczelni”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020,  (kierownik projektu, 08.02.2022 – 30.09.2023);

Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Technik Innowacyjnych EMAG opracowanie innowacji społecznej pt. „Dostępne narzędzie do prowadzenia badań ankietowych w środowisku osób niesłyszących” finansowany w ramach projektu grantowego „Polska dostępna - dostępność do zaprojektowania” realizowanego przez Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Gospodarczych w ramach działania 4.1. Innowacje społeczne osi Priorytetowej IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (1.02.2022-30.09.2022);

Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Technik Innowacyjnych EMAG, projekt pt. „Laboratorium Doświadczeń Sensorycznych” finansowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu - KONKURS II (Członek Komitetu Organizacyjnego);

NCBR, program "Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków” – GOSPOSTRATEG", projekt "Szkieletowy system automatycznego tłumacza na Polski Język Migowy wykorzystujący mechanizm wirtualnej postaci ludzkiej- Avatar2PJM", realizowany przez Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Technik Innowacyjnych EMAG oraz Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk (specjalista ds. języka migowego, 1.03.2021-31.08.2023);

MEiN wraz z partnerem University of Groningen, projekt pozakonkursowy "Masters of Didactics: Advanced Programme", ścieżka "Train the Trainer",  projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020;

NCBR PO WER „Uczenie się poprzez praktykę kluczem do profesjonalnej praktyki nauczania. Kompleksowe kształcenie studentów kierunków ze specjalnością nauczycielską UJD”, POWR.03.01.00-00-KN31/18-00  (kierownik projektu, 01.01.2019 – 30.09.2022);

NCBR PO WER „Masowy, otwarty kurs polskiego języka migowego na poziomie podstawowym”, POWR.03.01.00-00-W037/18 (kierownik projektu, 01.10.2019- 30.09.2021);

NCBR PO WER „Uniwersytet dostępny. Program wsparcia zmian organizacyjnych i podnoszenia kompetencji kadry z zakresu niepełnosprawności w UJD” (kierownik projektu, 01.01.2020 – 30.09.2023);

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Technik Innowacyjnych EMAG „Badania nad możliwościami zwiększenia czytelności wypowiedzi w Polskim Języku Migowym przez animowaną wirtualną postać” projekt finansowany przez PFRON (członek zespołu/ekspert ds. języka migowego, 11.03.2019- 30.11.2020).,http://www.migowisko.pl/sztukamigania/;

Károli Gáspár University of the Reformed Church (Węgry), Projekt w ramach współpracy czterech uniwersytetów państw Grupy Wyszehradzkiej pt. School practice realted field experiences in teacher trainning institutions of the V4, finansowany przez partnera wiodącego (członek zespołu, 2019);

NCBR PO WER „Mistrzowie Dydaktyki- reedycja” MNiSW/2020/119/DIR/WMT/W06 (zastępca kierownika projektu), „Mistrzowie Dydaktyki” (realizacja zadań merytorycznych, 2019-2023);

MEN projekt pt. „Wychować człowieka mądrego. Wprowadzenie modelu pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z zastosowaniem metody tutoringu szkolnego jako profilaktyki pozytywnej problemów w polskiej szkole” realizowanego ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej przez Towarzystwo Edukacji Otwartej w latach 2016-2018 (członek zespołu badawczego ds. ewaluacji projektu, 2016-2018), http://wns.ujd.edu.pl/tutoring_ewaluacja/;

NCBR PO WER „Akademia Młodych Wynalazców inicjatywą poszerzającą horyzonty kreatywnego i innowacyjnego myślenia dzieci i młodzieży” (realizacja zadań merytorycznych, 2018-2019).


Nagroda:


Zobacz link - http://wns.ujd.edu.pl/kp/art,54,nagroda-dla-dr-anny-irasiak 


Kontakt


email: a.irasiak@ujd.edu.pl
Wydział Nauk Społecznych UJD
Katedra Pedagogiki
ul. Waszyngtona 4/8, Częstochowa 42-200
pok. 613

https://orcid.org/0000-0003-3046-6365

 

Data dodania: 26 czerwca 2025