dr hab. Małgorzata Piasecka, prof. UJD - Kierownik Katedry
dr hab. Małgorzata Piasecka, prof. UJD - Kierownik Katedry
profesor Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie
kontakt: m.piasecka@ujd.edu.pl
Wykształcenie
doktor habilitowany w dziedzinie nauk społecznych, w dyscyplinie pedagogika
doktor nauk humanistycznych w zakresie socjologii
magister pedagogiki
Zainteresowania naukowo-badawcze
Zainteresowania usytuowane w obszarze kulturowych i społecznych uwarunkowań edukacji, innowacji pedagogicznych, edukacji do twórczości, edukacji z wyobraźnią i działań niekonwencjonalnych przy wykorzystaniu dyskursu sztuki, literatury. Badania interdyscyplinarne, komparatystyczne, biograficzne z zastosowaniem jakościowych strategii.
Wybrane publikacje
M. Piasecka, O uniwersalizmie (nie)dokończenia. Edukacyjne (nie)miejsca i (nie)ślady, Wydawnictwo UJD, Częstochowa 2018, s. 556.
M. Piasecka, Biograficzność i edukacyjność (nie)dokończonych marzeń „Niedokończona Studniówka” jako pretekst do rozważań w: „Edukacja i kultura. Różnorodność perspektyw i interpretacji” (red.) A. Gromkowska- Melosik, E. Karcz-Taranowicz, W. Żłobicki, Wydawnictwo Uniwersytetu UAM, 2025, s. 121-136
M. Piasecka ( współautorka: A. Małolepszy), Values as Determinants of Asexual People's Attitudes Towards Domestic Partnerships in the Light of Educational Experiences. Challenges for Education, Podstawy Edukacji, 17, 2024, s. 295-309.
M. Piasecka, Twarze tęsknoty i ich pedagogiczne implikacje w: Pedagogika (w) nauce i praktyce,( red.) J. Madalińska-Michalak, N.G. Pikuła, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2024, s. 273- 282.
M. Piasecka, Pokolenie „Marzycieli, dzieci rewolucji pijących mleko” w soczewce (nie)obecnych wartości w stanie wojennym ’82, Biografistyka Pedagogiczna, t. 8, nr 1, 2023, s. 539-565.; DOI: https://doi.org/10.36578/BP.2023.08.29
M. Piasecka, Les enfants des réfugiés ukrainiens contraints d’abandonner leurs animaux familiers, Le Furet, numero 109/ juin 2023, s.20-24.
M. Piasecka, The Phenomenon of Imagination in Contemporary Education. Competence Essential for the Development of Children Supported by the Creative Visualisation Technique, Podstawy Edukacji, t.15, 2022, s. 217-237, DOI: https://doi.org/10.16926/pe.2022.15.15
M. Piasecka, (Geo)poetyka marzenia. Utopia-heterotopia-trzecia przestrzeń, [w] Utopia a edukacja. Dysonanse, kontrasty i harmonie wyobrażeń świata możliwego, tom 4, red. Rafał Włodarczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2020, s. 179-202.
M. Piasecka, Biograficzność marzeń (nie)dokończonych i ich edukacyjne sensy. Przykład pokolenia PRL-u początku komunizmu, Biografistyka Pedagogiczna, t. 6, 2021, s. 315-336 DOI: https://doi.org/10.36578/BP.2021.06.22
M. Piasecka, Topoanaliza autobiograficzno-symboliczna jako metoda badania (nie)dokończonych marzeń, Studia Edukacyjne, nr 56, 2020, s. 401-419; DOI: https://doi.org/10.14746/se.2020.56.22
M. Piasecka, Marzenie ciałem. Przestrzeń edukacyjnych (nie)miejsc i (nie)śladów, Przegląd Pedagogiczny, 2019, nr 2, s. 310-322; DOI: https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.24
M. Piasecka, Sobąopowiadanie, czyli o czułej i uniwersalnej narracji Marzyciela, Podstawy Edukacji, t.12, 2019, s. 59-70, DOI: https://doi.org/10.16926/pe.2019.12.05
M. Piasecka, Défis de l’éducation européenne: intégrer le monde, habiter l’Europe, être bien chez soi. Phronésis, Quelle place pour les fondements de l’education dans le travail educatif aujourd’hui ?, Université de Sherbrooke, Canada, ISSN 1925-4873, volume 5 numero 2, 2016, s. 60-71 ; https://doi.org/10.7202/1038140ar.
M. Piasecka, (In-)Visible Living Space as the Educational Space. Dreams-Self-Narration in Biographies of Elderly People. Society, Integration, Education. Proceedings of the International Scientific Conference, May 22th-23th Rezekne.Vol. IV, 2015, 148-164; http://dx.doi.org/10.17770/sie2015vol4.499.
M. Piasecka, Fenomen wyobraźni w edukacji. Konteksty rozwoju dzieci, Wydawnictwo AJD, Częstochowa, 2010, s. 254.
Współpraca międzynarodowa
Współpracuje z wieloma ośrodkami polskimi i zagranicznymi w ramach projektów naukowych (np. Evaluation toolkit on senior’s education to improve their quality of life (LLP Gruntvig) i sieci badawczych (np. CA COST Action nr CA19112 pt. “Women on the Move”; Międzynarodowa sieć badawcza GESITI: “An Evaluation of the management of the Information Systems (IS) and Technologies (IT) in Hospitals”). Uczestniczka kilkudziesięciu międzynarodowych konferencji i kongresów naukowych w Polsce i za granicą (m.in. Francja, Szwajcaria, Łotwa, Turcja, Belgia, Portugalia). Odbyła staże naukowe na uczelniach we Francji, Peru, Rumunii, Indiach i na Ukrainie. Aktywnie uczestniczy w wymianie międzynarodowej Erasmus +. Członek wielu Towarzystw Naukowych polskich i zagranicznych (Francja, Belgia, Szwajcaria). Członek komitetu redakcyjnego czasopisma naukowego FURET z siedzibą w Strasbourgu, recenzent w wielu czasopismach polskich i zagranicznych (np. Phronésis z siedzibą w Sherbrooke, Kanada)
Pełnione funkcje
kierownik Katedry Pedagogiki; kierownik Interdyscyplinarnego Zespołu Badawczego „JA CZĘSTOCHOWIANIN. Na styku przeszłości i współczesności”; redaktor naczelna czasopisma „Podstawy Edukacji”; członek Sekcji Pedagogiki Ogólnej KNB PAN w latach 2020 – 2023, członek sekcji Teorii Wychowania KNP PAN na kadencję 2024 – 2028. Członek Rady Naukowej Dyscypliny Pedagogika, Akademia Mazowiecka w Płocku; Członek wielu gremiów w UJD, np. Rady ds. Nadawania Stopni Naukowych i Stopni w Zakresie Sztuki, Rady Naukowej Dyscypliny Pedagogika, Rady Naukowej Szkoły Doktorskiej, Kolegium Dziekańskiego Wydziału Nauk Społecznych, Wydziałowej Komisji Wydawniczej; promotorka doktoratów; członek i recenzent wielu komisji w postępowaniu o nadanie stopnia doktora habilitowanego i stopnia doktora w dziedzinie nauk społecznych, w dyscyplinie pedagogika.
Data dodania: 26 czerwca 2025