dr hab. Monika Adamska-Staroń

dr hab. Monika Adamska-Staroń, prof. UJD – Przewodnicząca Rady Dyscypliny Pedagogika
profesor Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie
adres e-mail: m.adamska-staron@ujd.edu.pl
adres e-mail: m.adamska-staron@ujd.edu.pl
Wykształcenie
doktor habilitowany w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych; doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy; magister pedagogiki, specjalność: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza – Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie, obecnie Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
Zainteresowania naukowo-badawcze
Kulturowe uwarunkowania edukacji; edukacja w świecie kultury popularnej; metafora w edukacji; pedagogika twórczości; samokształtowanie człowieka.
Wykaz wybranych publikacji
doktor habilitowany w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych; doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy; magister pedagogiki, specjalność: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza – Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie, obecnie Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
Zainteresowania naukowo-badawcze
Kulturowe uwarunkowania edukacji; edukacja w świecie kultury popularnej; metafora w edukacji; pedagogika twórczości; samokształtowanie człowieka.
Wykaz wybranych publikacji
Monografie:
Adamska- Staroń M. (2018), Edukacyjne konteksty rockowych narracji. Perspektywa teoretyczno-badawcza, Wydawnictwo Difin, Warszawa;
Łukasik B., Adamska- Staroń M., Piasecka M., (2009), Twórcze myślenie. Kreatywny student i nauczyciel. Wydawnictwo AJD, Częstochowa;
Adamska- Staroń M., Piasecka M., Łukasik B. (2007), Inny sposób myślenia o edukacji. Metaforyczne narracje. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków;
Adamska – Staroń M. (2006), Samokształtowanie w świadomości młodzieży. Aktualny i antycypowany wizerunek. Wydawnictwo AJD, Częstochowa.
Artykuły naukowe
Adamska-Staroń, M. (2024). Studying Pedagogical Theories. The Per-spective of Pedagogy Students FromJan Dlugosz University in Czestochowa.Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 13, 437–453
Adamska-Staroń, M. (2023). Immersing oneself in the world of Rock to act. Implications for educational practice.Podstawy Edukacji. Equal opportunities for all or fair chances to all in education,16, 143–157.
Adamska-Staroń, M. (red.). (2020). Podstawy Edukacji. Dyskusje wokół kultury popularnej jako edukacyjnej przestrzeni, Tom 13, Wydawnictwo UJD.
Adamska – Staroń, M. (2020). Rock narratives as space for co(being) The research report. Podstawy Edukacji. Dyskusje wokół kultury popularnej jako edukacyjnej przestrzeni,13,129–145
Adamska – Staroń, M. (2018). Spotkanie z wybranymi tekstami kultury popularnej. W stronę relacyjnego bycia w świecie. Studia Edukacyjne. nr 50/2018, (s. 331-350).
Adamska-Staroń., M. (2016). Metaforyczne ujmowanie idei pedagogicznych jako dobra praktyka edukacyjna. Journal of Modern Science. Tom 4/31/2016 (s. 63-92).
Adamska-Staroń, M. (2016). Rockowe narracje przestrzenią odkrywania i rozumienia samego siebie. Ku zrównoważonemu rozwojowi. Podstawy edukacji. W stronę zrównoważonego rozwoju. Tom 9 (125-151).
Adamska-Staroń M., Łukasik B., (2012), Hermeneutyka pedagogiczna jako orientacja metodologiczna, W: Podstawy edukacji. Propozycje metodologiczne, Andrzej Gofron, Agnieszka Kozerska (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków, (s. 119-138).
Adamska-Staroń M., (2010), Człowiek w świecie kultury popularnej, W: Hejwosz, W. Jakubowski (red.), Kultura popularna –Tożsamość - Edukacja, IMPULS, Kraków, (s. 31-42).
Adamska-Staroń M., (2008), W poszukiwaniu wiedzy o wychowaniu. W: Gofron A., Piasecka M., (red.), Podstawy edukacji. Epistemologia a praktyka edukacyjna. Wydawnictwo AJD, Częstochowa (str. 147 – 170).
Współpraca międzynarodowa
Słowenia – University of Primorska, Faculty of Education, Koper – realizacja projektu pt. „The analysis of the course of the high school leaving exams in Slovenian. Methods of evaluating the level of difficulty of Matura exams In Poland and Słovenia”; Ukraina – Rivne State University of Humanities, Department of International Relations, realizacja projektu pt. „Reflective Education in Universities” (2018-2019). Pobyty i staże naukowe w ośrodkach zagranicznych: Rivne State University of Humanities, Department of International Relations Rivne (2018 –2019); Staże programu ERASMUS +: Słowenia – University of Primorska Faculty of Education Koper (2024, 2025), Słowacja – University of Presov Faculty of Education (2023), Uniwersytet Żyliński Faculty of Humanities Department of Pedagogical Studies (2022), Catholic University in Ružomberok Faculty of Education (2014); Czechy – Palacký University Olomouc Department of Pedagogy and Social Sciences Faculty of Education (2022).
Pełnione funkcje
Przewodnicząca Rady Naukowej Dyscypliny Pedagogika, WNS UJD; członek Sekcji Kultury Popularnej (2020-2023) KNP PAN; redaktor tematyczny czasopisma naukowego „Podstawy Edukacji”; redaktor tematyczny czasopisma „Prace Naukowe UJD w Częstochowie. Rocznik Polsko-Ukraiński”, Częstochowa-Lwów (2014-2017); członek Kolegium Dziekańskiego WNS UJD; członek Krajowej Komisji Konkursowej Studencki Nobel; Polskiego Instytutu Mediacji i Integracji Społecznej (Częstochowa; 2011-2016).
Artykuły naukowe
Adamska-Staroń, M. (2024). Studying Pedagogical Theories. The Per-spective of Pedagogy Students FromJan Dlugosz University in Czestochowa.Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 13, 437–453
Adamska-Staroń, M. (2023). Immersing oneself in the world of Rock to act. Implications for educational practice.Podstawy Edukacji. Equal opportunities for all or fair chances to all in education,16, 143–157.
Adamska-Staroń, M. (red.). (2020). Podstawy Edukacji. Dyskusje wokół kultury popularnej jako edukacyjnej przestrzeni, Tom 13, Wydawnictwo UJD.
Adamska – Staroń, M. (2020). Rock narratives as space for co(being) The research report. Podstawy Edukacji. Dyskusje wokół kultury popularnej jako edukacyjnej przestrzeni,13,129–145
Adamska – Staroń, M. (2018). Spotkanie z wybranymi tekstami kultury popularnej. W stronę relacyjnego bycia w świecie. Studia Edukacyjne. nr 50/2018, (s. 331-350).
Adamska-Staroń., M. (2016). Metaforyczne ujmowanie idei pedagogicznych jako dobra praktyka edukacyjna. Journal of Modern Science. Tom 4/31/2016 (s. 63-92).
Adamska-Staroń, M. (2016). Rockowe narracje przestrzenią odkrywania i rozumienia samego siebie. Ku zrównoważonemu rozwojowi. Podstawy edukacji. W stronę zrównoważonego rozwoju. Tom 9 (125-151).
Adamska-Staroń M., Łukasik B., (2012), Hermeneutyka pedagogiczna jako orientacja metodologiczna, W: Podstawy edukacji. Propozycje metodologiczne, Andrzej Gofron, Agnieszka Kozerska (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków, (s. 119-138).
Adamska-Staroń M., (2010), Człowiek w świecie kultury popularnej, W: Hejwosz, W. Jakubowski (red.), Kultura popularna –Tożsamość - Edukacja, IMPULS, Kraków, (s. 31-42).
Adamska-Staroń M., (2008), W poszukiwaniu wiedzy o wychowaniu. W: Gofron A., Piasecka M., (red.), Podstawy edukacji. Epistemologia a praktyka edukacyjna. Wydawnictwo AJD, Częstochowa (str. 147 – 170).
Współpraca międzynarodowa
Słowenia – University of Primorska, Faculty of Education, Koper – realizacja projektu pt. „The analysis of the course of the high school leaving exams in Slovenian. Methods of evaluating the level of difficulty of Matura exams In Poland and Słovenia”; Ukraina – Rivne State University of Humanities, Department of International Relations, realizacja projektu pt. „Reflective Education in Universities” (2018-2019). Pobyty i staże naukowe w ośrodkach zagranicznych: Rivne State University of Humanities, Department of International Relations Rivne (2018 –2019); Staże programu ERASMUS +: Słowenia – University of Primorska Faculty of Education Koper (2024, 2025), Słowacja – University of Presov Faculty of Education (2023), Uniwersytet Żyliński Faculty of Humanities Department of Pedagogical Studies (2022), Catholic University in Ružomberok Faculty of Education (2014); Czechy – Palacký University Olomouc Department of Pedagogy and Social Sciences Faculty of Education (2022).
Pełnione funkcje
Przewodnicząca Rady Naukowej Dyscypliny Pedagogika, WNS UJD; członek Sekcji Kultury Popularnej (2020-2023) KNP PAN; redaktor tematyczny czasopisma naukowego „Podstawy Edukacji”; redaktor tematyczny czasopisma „Prace Naukowe UJD w Częstochowie. Rocznik Polsko-Ukraiński”, Częstochowa-Lwów (2014-2017); członek Kolegium Dziekańskiego WNS UJD; członek Krajowej Komisji Konkursowej Studencki Nobel; Polskiego Instytutu Mediacji i Integracji Społecznej (Częstochowa; 2011-2016).
Data dodania: 26 czerwca 2025