W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

dr hab. Urszula Ordon-Mizera, prof. UJD

dr hab. Urszula Ordon-Mizera, prof. UJD

Miejsce pracy; Uniwersytet J. Długosza w Częstochowie, Częstochowa 42-200,
ul. Waszyngtona 4/8

Wykształcenie; dr hab. nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki

Zatrudniona w Uniwersytecie J. Długosza  od 1.10. 1979 r,  na stanowisku profesora UJD- od 2008r.

Pełnione funkcje

Dyrektor Instytutu Edukacji Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej- w latach 2005-2008,

Kierownik Zakładu Edukacji Przez Sztukę- w latach 2010-2016,

Członek Wydziałowego Zespołu ds.  Jakości Kształcenia- w latach 2012-2016r.

Członek Komitetu Redakcyjnego Wydawnictwa-w latach 2013-2016r.

Członek Senackiej Komisji ds. Wydawnictw- w latach 2013- 2015r.

Członek Wydziałowej Komisji ds. Oceny Pracowników Wydziału Pedagogicznego- od 2013 - nadal.

Członek Rady Wydziału Pedagogicznego- od 2005

Członek Rady Pedagogiki.

Recenzent w naukowym czasopiśmie recenzowanym: Edukacja- Informatyka- Technika, Uniwersytet Rzeszowski,

Recenzent w recenzowanym czasopiśmie naukowym: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, Akademia Ignatianum w Krakowie.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej i członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (Oddział w Częstochowie). 

Posiadane stopnie i tytuły naukowe

Doktor nauk humanistycznych nadany 24.06.1992 roku. Tytuł pracy: „Dyspozycyjne i sytuacyjne determinanty startu zawodowego nauczycieli wychowania przedszkolnego w województwie częstochowskim”.

Doktor habilitowany w zakresie pedagogiki- 2005r. Tytuł pracy: „Profesjonalne kompetencje zawodowe nauczycieli klas początkowych w kontekście procesów integracyjnych w Europie”.

Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół  następujących obszarów i zagadnień:

Współczesność, uwarunkowania i kierunki  przeobrażeń edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Przedszkole, szkoła jako środowisko przyjazne dziecku.
Funkcje i zadania współczesnego nauczyciela przedszkola i klas i-III w obliczu aktualnych przeobrażeń oświatowych.
Funkcjonowanie zawodowe, kwalifikacje, kompetencje i wizerunek współczesnego nauczyciela przedszkola i klas I-III.

Ważniejsze publikacje

Monografie pedagogiczne

U. Ordon, Professionalism and professional competence of teachers in a contemporary school, Wyd. AJD. Częstochowa 2010,  ISBN 978-83-7455-144-1,

Artykuły w czasopismach naukowych

Mężczyzna w edukacji przedszkolnej: prolegomena do badań w Polsce
Language Culture Politics International Journal, 2021
DOI: 10.54515/lcp.2021.1.243-257

Preschool teacher assistants and the quality of preschool education – prolegomena for research in Poland, Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 2022
DOI: 10.16926/eat.2022.11.13

New Challenges Faced by the Polish Institutions of Preschool and Early-School Education (ECEC) in the Context of the War in Ukraine, Multidisciplinary Journal of School Education, 2022.
DOI: 10.35765/mjse.2022.1122.14

Early Childhood Education Teachers’ Encounters with Art Presented in Museums and Galleries: Selected Aspects, Multidisciplinary Journal of School Education, 2023
DOI: 10.35765/mjse.2023.1224.20

HISTORICAL ASPECTS OF PRE-SCHOOL EDUCATION IN THE BORDERLANDb ON THE EXAMPLE OF GALICIA AT THE TURN OF THE 19TH AND 20TH CENTURIES, HUMANITAS Pedagogika i Psychologia, 2023
DOI: 10.5604/01.3001.0053.7606

Uw Determinants of Trips to Art Galleries and Museums Organized by Early School Education Teachers
Studia Paedagogica Ignatiana, 2024
DOI: 10.12775/SPI.2024.4.005

Preschool education teacher (in the light of the opinions of men studying Education and Early School Pedagogy)
Pedagogika. Studia i Rozprawy, 2023
DOI: 10.16926/p.2023.32.04

Recenzje prac doktorskich 

Martin Bodis,  Problematika drogovych zavislosti deti a mladieże z hladiska vyucowania nabozenskiej a etickiej vychovy- 31.08 2009 Rużomberok.

Sonia Dvorska, Specifika prace socilnej z  autistickym dietatom. 24.02.2009,Rużomberok.

Emil Turiak, Socializacne problemyPostihnutych deti v prvom rocniku zakladnych skol, 31.08 2009, Rużomberok

Ivona Smieskova, Navrh vzdelavacieho prostredia pre vyucovanie informatiky ako povinneho predmietu na 1 stupni ZS, 31.08 2009, Rużomberok, 

Emilia Olejnik-Krupa, Odmienności środowiskowe kompetencji werbalnych uczniów klasy I-III szkół podstawowych w wielkim mieście ( na przykładzie Wrocławia – Wydział Nauk Społecznych i Historycznych Uniwersytetu Wrocławskiego)- recenzja pracy  doktorskiej.)

Opinia o autoreferacie pracy habilitacyjnej  inż. Dr Mirosława Bąka do dysertacji na temat: „Analiza porównawcza informatyzacji procesów edukacyjnych na Ukrainie i w Polsce w warunkach globalizującego się społeczeństwa” przedstawionym w celu otrzymania tytułu naukowego doktora nauk filozoficznych o specjalności 09.00.10 – filozofia oświaty- 2016r.  

Recenzja pracy doktorskiej: mgr Moniki Glinkau, Socialne aspekty bytovej polity pri realizacii koncepcie satelitnych miest.Pedagogická fakulta Katolícka Univerzita v Ružomberku, 1.07. 2016

Recenzja pracy doktorskiej: mgr inż. Małgorzaty Marii Suszalskiej, System podnikovej socialnej prace v zeleznicnej spolocnosti PKP v mieste Łazy, Pedagogická fakulta Katolícka Univerzita v Ružomberku, 1.07. 2016

Data dodania: 26 czerwca 2025