dr hab. Mirosław Łapot
dr hab. Mirosław Łapot - adiunkt
Mój dorobek naukowy tworzą 4 monografie i 83 artykuły (w czasopismach i monografiach zbiorowych). Ponadto jestem współredaktorem 3 monografii wieloautorskich. Tworzą one nurt badań skoncentrowany na historii opieki nad dzieckiem i wychowania na terenie Galicji (Małopolski), ze szczególnym uwzględnieniem Lwowa, w latach 1772-1939. Obecnie badam dzieje administracji i nadzoru szkolnego w Polsce (od czasów Komisji Edukacji Narodowej do roku 1939) na europejskim tle porównawczym. Prowadzę badania archiwalno-biblioteczne w Polsce (głównie Warszawa, Kraków, Wrocław), na Ukrainie (Lwów- ostatnio zawieszone z powodu wojny), w Austrii (Wiedeń), Niemczech (Berlin), a także w Słowenii (Ljubljana) oraz na Słowacji (Bratysława).
Najnowsze publikacje
Monografie:
Łapot M., Inspektorzy szkolni w Galicji doby autonomicznej (1867-1918), Wydawnictwo UJD w Częstochowie, Częstochowa 2024
Łapot M., Religia mojżeszowa w szkolnictwie publicznym we Lwowie w okresie autonomii galicyjskiej (1867-1918), wyd. II poprawione, Wydawnictwo UJD w Częstochowie, Częstochowa 2024,
Artykuły:
1. Łapot M., Development of the education of Galician Jews at the turn of the 19th and 20th centuries as exemplified by the city of Lviv, “Scripta Judaica Cracoviensia” Vol. 18, 2020, s. 1-15; doi: 10.4467/20843925SJ.20.001.13869..
2. Łapot M., How to teach Mosaic Religion? Dilemmas facing Galician Jews in autonomy period, „Journal of Jewish Education” 2020, no. 4, s. 375-399; doi: 10.1080/15244113.2020.1816516. Scopus, Impact Factor 0,4.
3. Łapot M., Cacique, pasha, uniform-clad monster… The perception of a school inspector in Galicia in the years 1867-1914, „History of Education” 2022, t. 51, nr 1, s. 69-90; doi: 10.1080/0046760X.2021.1942239. Scopus, Impact Factor 0,5.
4. Łapot M., State, School Supervision and its Identity. The Case of Poland (1773-1939), „History of Education & Children’s Literature”, 2022, Vol. XVII, No. 2, s. 391-414. Impact Factor 0,1.
5. Łapot M., W służbie dziecku. Lwowski etap działalności Janiny Kelles-Krauz (1898–1975), „Rozprawy z Dziejów Oświaty” (PAN), 2022, t. LIX, s. 121-141.
6. Łapot M., In Search for Historic Sources of Humanistic Dimensions of School Inspections, „Paedagogica Historica” 2024, no. 2, Vol. 60, s. 291-310; doi: 10.1080/00309230.2022.2052733. Scopus, Impact Factor 0,3.
Projekty zrealizowane
1. Szkolnictwo żydowskie we Lwowie w latach 1772–1939, konkurs: Sonata, nr 2011/01/D/HS6/03173; 8.12.2011 – 7.11.2015, Narodowe Centrum Nauki; kierownik i jedyny wykonawca projektu.
2. Opieka i wychowanie żydowskiego dziecka sierocego w Małopolsce w Drugiej Rzeczypospolitej, realizacja 2006–2007, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, N N106 0611 33; wykonawca.
3. Narodowy Program Rozwoju Humanistyki (NPRH) Nr 11H 18 0333 86: Słowniki Biograficzne Uczonych Polskich, Polska Akademia Umiejętności w Krakowie. Kierownik prof. Andrzej Kajetan Wróblewski. 2018-2023; wykonawca.
4. PROM- Short-term academic exchange. Project No. BPI/PRO/2024/1/00016, NAWA (beneficjent UJD w Częstochowie). Badania archiwalne i biblioteczne w Archives of the Republic of Slovenia i National and University Library in Slovenia w Lublanie (Słowenia), 8-14.06.2025 r.
Recenzja ekspercka międzynarodowego projektu badawczego: Jewish Studies Network in Southeast Europe, wykonana dla COST – European Cooperation in Science and Technology.
Proposal Reference OC-2023- 1- 26929.
Staże naukowe:
Uniwersytet im. Iwana Franki we Lwowie, 2–15.05.2016.
Uniwersytet im. Włodymyra Hnatiuka w Tarnopolu (Ukraina) - 12 września 2022- 12 grudnia 2022 roku (tryb zdalny)
Polska Akademia Nauk w Warszawie- Pracownia Dziejów Oświaty i Antropologii Kultury IHN PAN –1-30 kwietnia 2023.
Członek International Standing Conference for History of Education (ISCHE); kwiecień 2023 - nadal
Członek Towarzystwa Historii Edukacji, 2010 – nadal
Redaktor naczelny czasopisma „Pedagogika. Studia i Rozprawy”,
Data dodania: 26 czerwca 2025