W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

dr Tomasz Prauzner

dr Tomasz Prauzner – doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie pedagogika. Obszar zainteresowań naukowych obejmuje neurodydaktykę, dydaktykę szczegółową przedmiotów technicznych oraz zastosowanie technologii informacyjnych i nowoczesnych narzędzi cyfrowych w procesie kształcenia. Wykształcenie wyższe uzyskane w zakresie pedagogiki, informatyki, techniki, elektroniki oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. 


Działalność naukowa koncentruje się na nowoczesnych strategiach dydaktycznych, modelowaniu procesów edukacyjnych, a także implementacji technologii EEG, QEEG i Biofeedbacku w kontekście neuroedukacyjnym. Szczególne znaczenie mają badania nad cyfrową analizą aktywności bioelektrycznej mózgu oraz wdrażaniem wyników neurofizjologii do praktyki edukacyjnej i terapeutycznej. 

Autor kilku monografii naukowych oraz ponad 260 publikacji, w tym licznych tekstów opublikowanych w wysoko punktowanych czasopismach indeksowanych w bazach Web of Science, Scopus, ERIH PLUS i EBSCO. Dorobek naukowy ma charakter interdyscyplinarny i obejmuje zarówno aspekty teoretyczne, jak i praktyczne, stanowiąc źródło odniesienia dla pedagogów, terapeutów, nauczycieli akademickich oraz specjalistów zajmujących się edukacją techniczną i cyfrową. 


Uhonorowany za  działalność naukową i dydaktyczną wieloma indywidualnymi i zbiorowymi nagrodami Rektora Uniwersytetu Jana Długosza oraz odznaczeniem państwowym – Srebrnym Medalem za Długoletnią Służbę przyznanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Współautor kilku projektów technicznych i edukacyjnych prezentowanych i nagradzanych na międzynarodowych wystawach wynalazków m.in. w Bangkoku i Katowicach.

Aktywny uczestnik w środowisku naukowym, m.in. w Polskim Towarzystwie Pedagogicznym, Związku Nauczycielstwa Polskiego oraz Stowarzyszeniu Elektryków Polskich. Wieloletni redaktor statystyczny i pomocniczy w czasopiśmie „Technika, Informatyka, Inżynieria Bezpieczeństwa”.
Uzyskane liczne certyfikaty potwierdzające kwalifikacje dydaktyczne i zawodowe, m.in. w zakresie Biofeedback EEG (I i II stopień), QEEG, obsługi platform e-learningowych (Moodle) oraz tutoringu akademickiego. Autor opracowań programów studiów podyplomowych oraz kursów specjalistycznych w obszarze nowoczesnej edukacji i BHP.


Udział w projektach naukowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Od 2013 roku aktywność dydaktyczna i naukowa w Uniwersytecie Konstantyna Filozofa w Nitrze (Słowacja) w ramach programu Erasmus STA. Cykliczny uczestnik w wydarzeniach popularyzujących naukę oraz uczelnię, m.in. w Śląskim Festiwalu Nauki w Katowicach.

W działalności naukowej i dydaktycznej realizuje podejście zorientowane na innowacyjność i praktyczne zastosowanie nowoczesnych technologii, z naciskiem na wspieranie indywidualizacji procesu nauczania oraz jego skuteczności.

Pełny i uaktualniany wykaz publikacji:
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8792-7794 

Data dodania: 26 czerwca 2025