W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

dr Anna Warzocha

dr Anna Warzocha

Wykształcenie: doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwo, magister pedagogiki, absolwentka studiów podyplomowych, w tym: Informatyka dla Nauczycieli, Pedagogika Przedszkolna, kursu kwalifikacyjnego w zakresie zarządzania w oświacie, kursu z zakresu wykorzystywania narzędzi ICT w nauczaniu różnych przedmiotów oraz z zakresu coachingu, kursu dla Szkolnych Organizatorów Rozwoju Edukacji (SORE).

Najważniejsze osiągnięcia naukowe: wyróżniona rozprawa doktorska na temat: Sposoby czytania przez młodsze dzieci. Wychowanie do lektury.

Laureatka pierwszego, organizowanego przez Uniwersytet Łódzki, Ogólnopolskiego Konkursu im. Ryszarda Więckowskiego za wybitną pracę z zakresu pedagogiki i pedagogiki wczesnoszkolnej pt. „Wychowanie do lektury 2.0” 

Zainteresowania badawcze: koncentrują się wokół obszarów i zagadnień związanych z literaturą adresowaną do dzieci i jej praktyką, organizacją procesu komunikacji literackiej młodszych uczniów w kontekście kulturowo – cywilizacyjnym. Wychowanie do lektury oznacza w takiej perspektywie starania o zainteresowania czytelnicze jako elementu nastawionego na rozwijanie krytycznego myślenia uczniów i gotowości do zajmowania otwartej, rozumnej, uwrażliwionej na język  postawy wobec ludzi i świata w oparciu o założenia antropologii filozoficznej (Chantal Delsol), socjologii (Margaret Archer) oraz refleksji estetycznych. 
Przedmiot zainteresowań naukowych stanowią jednocześnie dylematy obejmujące naukę (myśl akademicką) i edukację w zakresie, który dotyczy wyzwań/modyfikacji, jakie przed obiema dziedzinami stawia kultura audiowizualna i epoka cyfrowa. Obecność i odziaływanie kultury, w tym także kultury popularnej  stają się tu kluczowym i dominującym elementem, w którym wzrasta, wychowuje się i uczy współczesny młody człowiek.

Doświadczenie zawodowe: nauczyciel akademicki, wieloletni doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej i nauczyciel w szkole podstawowej i przedszkolu, Regionalny Koordynator Projektu Etyka nie tylko dla smyka w woj. śląskim, ekspert  w projekcie Wspomaganie na 5 przy Urzędzie Miasta Częstochowy, Szkolny Koordynator Rozwoju Edukacji w ramach projektu Wspomagania Szkół i Placówek w Częstochowie, Interesariusz Zewnętrzny Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, autor szeregu kursów doskonalących, szkoleń dla rad pedagogicznych i warsztatów metodycznych dla nauczycieli, prelegent w ramach ogólnopolskiego projektu Filmoteka Szkolna, Horyzonty Edukacji Filmowej przy Ośrodku Kultury Filmowej w Częstochowie, autorka innowacji pedagogicznych dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej: Z komputerem przez świat  i Wychowanie do lektury w edukacji wczesnoszkolnej.

Monografie:
Warzocha A. (2020), Wychowanie do lektury 2.0; Wyd. Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie; (ISBN: 9788366536203); s 256.
Regiewicz A.; Warzocha A. (2023): Literatura i media; Wyd. Uniwersytetu Jana Długosza  w Częstochowie; (ISBN: 9788366536852).

Aktualny wykaz publikacji znajduje się na stronie: ORCID ID: 0000-0003-2351-8286

Współpraca międzynarodowa: Wielokrotne wizyty studyjne połączone z prowadzeniem zajęć i badań w ramach projektu Erasmus+ 

e- mail: a.warzocha@ujd.edu.pl 

Data dodania: 26 czerwca 2025