W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

mgr Paulina Kajdanowicz

mgr Paulina Kajdanowicz

Doktorantka w dysc. pedagogika, promotor dr hab. Małgorzata Piasecka, prof. UJD

Kontakt: paulina.kajdanowicz@doktorant.ujd.edu.pl

Dyplomowana aktorka dramatyczna, animatorka kultury i pedagog – łączy te trzy zawody w badaniach naukowych (doktorantka w dyscyplinie pedagogika na UJD w Częstochowie). Pochodzi z Bystrzycy Kłodzkiej. Założycielka i inicjatorka partycypacyjnego, społecznego oraz autorskiego Teatru RAZY DWA (www.razydwa.art) działającego przy Bystrzyckim Ośrodku Kultury i Sportu w Bystrzycy Kłodzkiej. Pracuje w Teatrze Nowym w Częstochowie jako aktorka, scenopisarka i reżyserka. Współpracuje z Fundacją Oczami Brata w Częstochowie oraz z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. 

Edukatorka teatralna i twórczyni kilkunastu autorskich scenariuszy teatralnych oraz spektakli dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Specjalizuje się w intuicyjnej pracy ze społecznością lokalną. W pracy teatralnej oraz edukacyjnej bazuje na działaniach partycypacyjnych. Prowadzi zajęcia teatralne dla dzieci oraz młodzieży oparte na autorskim programie nauczania, wykorzystując metodę edukacji rówieśniczej (peer learning), Teatru Forum, metody verbatim oraz teatru samorodnego.

Zainteresowania badawcze doktorantki skupiają się wokół edukacji z wyobraźnią, pedagogiki teatru, animacji kultury z wykorzystaniem narzędzi teatru, teatru partycypacyjnego, społecznego i angażującego. Skupia się na edukacyjnej i wychowawczej roli teatru amatorskiego, jak również na filozofii cenionego aktora Zbigniewa Cynkutisa, który promował potrzebę pojawienia się nowego aktora – nie tylko grającego na scenie, ale także edukatora, animatora oraz pedagoga teatralnego. 

PUBLIKACJE NAUKOWE

P. Kajdanowicz (2024), Rozwój kapitału ludzkiego poprzez alternatywny teatr [w:] Problemy współczesnego zarządzania i logistyki - spojrzenie młodych badaczy, pod red. A. Ciesielskiej, Wydawnictwo IhiSM, Piotrków Trybunalski 2024, s. 249-258.
P. Kajdanowicz (2024), Peer learning jako jedna z unikalnych metod tworzenia spektakli dziecięcych w Polsce [w:] Kompetencje przyszłości. Wyzwania w pedagogice, edukacji i psychologii, tom II, red. M. Majewska, M. Matuszewska-Birkowska, T. Orczykowski, Wydawnictwo AHNS w Radomiu, Radom 2024, s. 229-239.
P. Kajdanowicz (2024), Współczesny teatr społeczny i jego potencjał oddziaływania na społeczność lokalną [w:] Okolice niecodzienności edukacyjnej, red. P. Piotrowski, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2024, s. 115-137. 
P. Kajdanowicz (2023), Partycypacyjna formuła Teatru RAZY DWA - ukazanie działalności alternatywnego teatru z wymiaru edukacji, animacji i pedagogiki teatru [w:] Tranzycja. Od pedagogiki społecznej i opiekuńczej do pedagogiki humanistycznej, pod red. J. Górniewicza, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2023, s. 161-181.
 

Data dodania: 07 lipca 2025