Jak uczyć w cyfrowym świecie? Podsumowanie konferencji naukowo-metodycznej
W Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie 12 maja 2025 r odbyła się I Konferencja Naukowo-Metodyczna pt. „Współczesne wyzwania edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej – jak okiełznać cyfrowe technologie, by uczynić edukację lepszą”. Wydarzenie zorganizowano we współpracy Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie (Wydział Nauk Społecznych) oraz RODN „WOM” w Częstochowie, przy współudziale Interdyscyplinarnego Centrum Dostępności i Projektowania Uniwersalnego UJD.
W konferencji wzięli udział nauczyciele, pedagodzy i studenci, których łączy troska o jakość edukacji najmłodszych. Tematyka wydarzenia koncentrowała się nie tylko na nowoczesnych technologiach, ale przede wszystkim na ich mądrym, przemyślanym wykorzystaniu w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Uczestnicy wspólnie zastanawiali się, jak integrować narzędzia cyfrowe z tradycyjnym podejściem pedagogicznym w taki sposób, by wspierały rozwój dziecka, motywowały do nauki, a jednocześnie nie zatracały tego, co najcenniejsze – dziecięcej wrażliwości, ciekawości świata i radości z odkrywania.
Uroczystego otwarcia dokonała mgr Aneta Żurek, dyrektor RODN „WOM”, podkreślając wagę współpracy między teorią a praktyką edukacyjną. dr hab. Daniel Kukla, prof. UJD, dziekan Wydziału Nauk Społecznych, zwrócił uwagę na znaczenie partnerstwa uczelni z instytucjami wspierającymi nauczycieli.
W swoim otwierającym wykładzie dr hab. Małgorzata Piasecka, prof. UJD, przedstawiła nie tylko inspirujące, ale przede wszystkim głębokie i przemyślane spojrzenie na twórczą wizualizację jako narzędzie budowania lepszych przestrzeni edukacyjnych oraz refleksji nad tożsamością i wartościami we współczesnym świecie.
W kolejnych wystąpieniach:
· dr hab. Jolanta Karbowniczek, prof. WSEI omówiła rolę nauczyciela jako refleksyjnego praktyka,
· dr Anna Grygoruk przedstawiła możliwości wykorzystania technologii VR w nauczaniu,
· dr Agnieszka Leszcz-Krysiak poruszyła temat wytrwałości i ciekawości poznawczej uczniów,
· dr Izabela Wrona-Meryk zwróciła uwagę na konieczność tworzenia dostępnej, inkluzyjnej przestrzeni edukacyjnej.
Konferencja była także okazją do uczestnictwa w warsztatach, które spotkały się z ogromnym zainteresowaniem uczestników i stanowiły praktyczne rozwinięcie tematów poruszanych podczas prelekcji.
Serdecznie dziękujemy wszystkim prelegentkom za wiedzę, pasję i inspirację!
W imieniu organizatorów
dr Agnieszka Leszcz-Krysiak
Data dodania: 22 maja 2025