W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kalejdoskop sytuacji szkolnych – z nagrodami na międzynarodowym konkursie IWIS

Wśród licznych zaangażowań pracowników Wydziału Nauk Społecznych UJD, prócz aktywności naukowych znajdują się także prace nad narzędziami służącymi diagnozie. Jednym z takich narzędzi jest „Kalejdoskop sytuacji szkolnych. Narzędzie diagnostyczno-edukacyjne do analizy osobowości człowieka oraz jego komunikacji i relacji z innymi, zwłaszcza w sytuacjach szkolnych, z perspektywy analizy transakcyjnej” opracowany przez członków Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej: Adriannę Sarnat-Ciastko, Annę Pierzchałę, Dorotę Gębuś, Zbigniewa Łęskiego i Zbigniewa Wieczorka we współpracy z Justyną Warwas (Wydział Sztuki UJD).

Miło nam poinformować, że narzędzie to zostało docenione i zauważone podczas 19. Międzynarodowej Wystawy Warszawskich Wynalazków (International Warsaw Invention Show, IWIS) odbywającej się w dniach 7-9 listopada 2025 r. w Warszawie. Podczas tego wydarzenia „Kalejdoskop sytuacji szkolnych” uzyskał, aż dwa wyróżnienia: nagrodę specjalną Special Award Chinese Innovation & Invention Society (TAIWAN) oraz srebrny medal przyznawany przez Stowarzyszenie Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów.

Warto zaznaczyć, że wystawa, o której mowa zgromadziła ponad 400 rozwiązań z ponad 25 państw w tym z: Polski, Arabii Saudyjskiej, Chorwacji, Egiptu, Iranu, Kanady, Malezji, Korei Południowej, Turcji, Rumunii, Tajwanu, przez co jest ona jednym z największych wydarzeń tego typu w Polsce.

Powstanie „Kalejdoskopu sytuacji szkolnych” było procesem trwającym w latach 2015-2022 wspartym przez działalność Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji w Zakresie Nauki i Sztuki UJD. Jego ostateczny kształt wynika z finansowania prac nad narzędziem ze środków programu Inkubator Innowacyjności 2,0 i 4,0. Należy dodać także, że 22.04.2023 r. został zgłoszony wniosek o udzielenie patentu dla „Kalejdoskopu sytuacji szkolnych”. Zgłoszenie oznaczono numerem: P.444524

Głównymi użytkownikami narzędzia mogą być pedagodzy, psycholodzy czy diagności życia szkolnego. Jednocześnie może być on wykorzystywany do analizy innych przestrzeni aktywności człowieka.
 
Opr. A. Sarnat-Ciastko

Data dodania: 19 listopada 2025